Digitaal samenwerken: zo maak je impact in de Platform Economy

De Platform Economy: volgens velen de grootste revolutie sinds de industriële revolutie. Maar wat houdt het nu precies in? Hoe zorg je dat je optimaal functioneert binnen de platform economy en hoe bouw je een platform op maat? We leggen het je uit. 
160810_2_Digitaal-samenwerken-Zo-maak-je-impact-in-de-Platform-Economy.jpg

Als muziekliefhebber kom ik veel op muziekblogs en label- of bandwebsites. Op de meeste kom je wel de ‘Like us on Facebook’ knop tegen, naast de voor mij gepersonaliseerde advertenties van Google. Op Amazon bestel ik mijn platen, direct of bij één van de partners; krijg ik de ratings van anderen te zien en suggesties voor gerelateerde producten; en heb ik de mogelijkheid om mijn aanschaf via Facebook te delen met mijn vrienden.

Het zijn voorbeelden van wat wel aangeduid wordt als de Platform Economy, volgens velen de grootste revolutie sinds de industriële revolutie. Voor bedrijven heeft dit grote gevolgen.

Dit is het derde artikel in de serie artikelen rondom de 5 trends van Accenture’s Technology Vision for Oracle 2016 met een ‘People First approach’. In de Technology Vision zijn de volgende 5 trends geïdentificeerd:

In deze serie leggen we uit hoe je in jouw organisatie competitief voordeel kan behalen op een ‘People First’ agenda. In dit artikel nemen we de derde trend onder de loep: de Platform Economy. Hoe kan Oracle Technology ingezet worden om bedrijven Platform Economy-proof te maken?

To watch this video you need to accept marketing cookies

Platform Economy: wat is dat?

De opkomst van de Platform Economy heeft een nieuw tijdperk voor bedrijven ingeluid. Het belangrijkste aspect van de Platform economy is dat de organisatie opereert binnen een ecosysteem van klanten, gebruikers, leveranciers en partners. Dit ecosysteem wordt gebruikt om producten uit te breiden met nieuwe functies, aan te vullen met waardevolle klantdata of te integreren in andere producten of diensten. De toegang tot dit ecosysteem maakt het product of de dienst automatisch meer waard en vergroot die waarde over tijd. Neem Apple’s iPhone die met een nieuwe update meer functies krijgt en aan Tesla die hun reeds verkochte auto’s semi-zelfrijdend maakt met een software-update.

Traditional value chain models versus platform-driven business models

In het eerste artikel rondom de 5 trends van Accenture’s Technology Vision for Oracle 2016 spraken we al over Iron Man. Mocht je de films van deze of andere superhelden willen bekijken is de kans groot dat je bij Netflix uitkomt of via iTunes de film ‘huurt’. De traditionele videotheek is vervangen door een digitaal platform. Daarop wordt niet alleen de film aangeboden, maar kun je de film ook beoordelen, afspeellijsten maken, feedback geven (op zowel de films als de dienst) en in discussie gaan met andere liefhebbers.

Netflix is een mooi voorbeeld van een klassieke dienst die is overgegaan naar een bedrijfsvoering die past in de Platform Economy. Het begon ooit als een bedrijf dat per post dvd’s verstuurde aan consumenten om op de eigen dvd-speler te bekijken. Door de overgang naar een Platform model konden externe partijen zoals elektronicafabrikanten Netflix integreren in hun product en daar voordeel mee behalen. Vandaag de dag is Netflix beschikbaar op tal van apparaten: je tv, laptop, computer, tablet en telefoon. Het bedrijf vergroot zo het bereik van de dienst, de elektronicafabrikanten vergroten de waarde van de dienst en consumenten krijgen er gebruiksgemak voor terug.

De grote omslag zit hem in de ontwikkeling van producten. Dat gebeurt niet alleen meer binnen een bedrijf, maar juist in samenwerking met anderen. Dit stimuleert innovatie, creëert betrokkenheid en versnelt de ontwikkeling en groei van product en bedrijf. Neem bijvoorbeeld de slimme lampen van Philips Hue en het Friends of Hue concept. In samenwerking met merken als Apple, Logitech, Nest en Amazon ontstaan innovatieve concepten, zoals lampen die je met je stem kan bedienen of die automatisch uitgaan als je het huis verlaat.

Zo trotseer je de uitdagingen van de Platform Economy

Bedrijven die willen profiteren van de voordelen van de platform economy, zullen een strategie moeten ontwikkelen om hun technologie, diensten en processen hierop aan te passen.

Bedrijven die in het digitale tijdperk ontstaan zijn, moeten zorgen dat hun business systemen snel volwassen worden om de schaal van de platform economy aan te kunnen. Grote maar relatief jonge bedrijven als Amazon, Alphabet (Google), Uber of Facebook zijn succesvolle voorbeelden. Ze gebruiken hun ecosysteem om gebruiksgemak te creëren. De meer traditionele bedrijven staan voor de uitdaging een platform en ecosysteem te creëren dat efficiënt gebruik maakt van zowel het bestaande applicatie-landschap als de nieuwe digitale technologieën, zoals bijvoorbeeld Netflix dat gedaan heeft.

Maar hoe zorg je dat je optimaal functioneert binnen de Platform Economy? Om succesvol te zijn moet je organisatie zich op 4 punten onderscheiden:

  • ’Be liquid: Dit houdt in dat jouw organisatie razendsnel moet kunnen transformeren. Speel hierop in, zowel organisatorisch als technisch. Pas bijvoorbeeld agile- en scrumtechnieken toe en implementeer cloud technologie die erop gebouwd is om snel en vaak geüpdatete te worden. Ook zul je hier de juiste workforce voor moeten hebben. In dit artikel lees je hoe je in 4 stappen een liquid workforce creëert.
  • Wees schaalbaar: Het is belangrijk om mee te schalen met het aantal gebruikers en verbonden devices. Soms groeit het aantal gebruikers exposief wanneer een platform succesvol is. Dat kan het platform overbelasten, weten ook ING, ABN AMRO, en de Belastingdienst. Om te voorkomen dat je ten onder gaat aan het eigen succes, biedt Oracle Cloud-oplossingen aan welke deze grote getallen en intensief gebruik wel aankunnen.
  • Pas data analytics toe: Doe je voordeel met de enorme hoeveelheid extra data die je verzamelt bij het opzetten van een platform en zet die in voor doorontwikkeling van het product of de dienst. In een volgend artikel gaan we uitgebreid in op de waarde van data analytics en predictable disruption.
  • Security first: Met een open platform zal je de security zo moeten inregelen dat derden er niet bij kunnen, ondanks de toegang die ze tot de diensten hebben. Ook dit onderwerp diepen we verder uit in een volgend artikel over Digital Trust.

Hoe bouw je een platform op maat in de platform economy?

Beeld je het volgende in: je hebt een retail organisatie welke kantoorartikelen levert aan bedrijven over de hele wereld. Om aan deze wereldwijde vraag te voldoen, werk je via subcontractors. Wanneer een bedrijf een bestelling doet, wordt deze verwerkt en neem je telefonisch contact op met de subcontractor. Om efficiënter te werken en sneller te kunnen leveren wil je dat de subcontractors kunnen inpluggen op jouw ecosysteem (platform), zodat zij de bestellingen direct kunnen ontvangen en verwerken. Hoe bouw je een dergelijk platform? 

Het proces zou er als volgt uit kunnen zien:

  • De basis van het platform zal een SaaS applicatie zijn. In dit geval kiezen we voor Oracle Sales Cloud. Door gebruik te maken van accelerators vanuit Accenture Foundation Platform for Oracle (AFPO) kun je deze basis in elke dagen opzetten. Via CloudConnect kan je dan bijvoorbeeld de legacy applicatie data zoals klantgegevens en bestellingen automatisch naar Oracle Sales Cloud sturen.
  • Om de subcontracters te laten inpluggen publiceren we vervolgens een aantal webservices vanuit de Oracle SOA Cloud Service. Via AFPO en vanuit Oracle zijn een aantal services direct beschikbaar. Het is ook mogelijk om er een aantal custom-made te maken.
  • De grote subcontractors zorgen dat de connectie met het platform en de webservices aan hun kant geregeld is. Nu kunnen zij direct de laatste status en historie ophalen van klanten en bestellingen.
  • Voor de kleine subcontractors ontwikkel je via de Application Builder een self-service-portal waar zij, net als de grote subcontractors, informatie kunnen ontvangen. Echter dan zonder ontwikkelingen aan hun kant.

Naast deze oplossingen zijn er nog talloze andere manieren om platform (op maat) te bouwen. Welke tools het beste zijn om dit te bouwen verschilt per bedrijf. Elk bedrijf is immers anders. 

Waarmee bouw jij je eigen platform? Laat het ons weten, we praten daar graag over verder.

Authors: Robbert Rosseboom Christian van Bochove