Digital Trust: zo bouw je aan langdurige relaties

In het leven draait alles om vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen in anderen. Hedendaagse organisaties hebben te maken met Digital Trust: maar wat is dat dan precies en waarom is het noodzakelijk? 
161111-digital-trust.jpg

De Digital Trust ​van Ashley Madison werd in 2015 opgeschrikt door een hack, de gegevens van gebruikers van de vreemdgangerssite kwamen namelijk op straat te liggen. In 2014 werd Apple’s iCloud gehackt waarbij talloze foto’s van beroemdheden uitlekten. Onlangs kon een medewerker van de kleine Haagse energieverkoper Eregio ongehinderd data van twee miljoen energieklanten buitmaken

Dergelijke gebeurtenissen hebben significante invloed op bedrijven: als het vertrouwen eenmaal verbroken is dan kost het veel tijd, geld en moeite om dit weer op te bouwen.

Dit is het vijfde en laatste artikel in de serie artikelen rondom de 5 trends van Accenture’s Technology Vision for Oracle 2016 met een ‘People First approach’. In de Technology Vision zijn de volgende 5 trends geïdentificeerd:

  1. Trend 1: Intelligent Automation
  2. Trend 2: Liquid Workforce
  3. Trend 3: Platform Economy
  4. Trend 4: Predictable Disruption
  5. Trend 5: Digital Trust

Wat is Digital Trust?

In het leven draait alles om vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen in anderen, zoals je partner. Dit geldt ook in het zakenleven, je koopt geen producten bij een leverancier die je niet vertrouwt. Digital Trust vertaalt zich simpel in digitaal vertrouwen. Het is de essentie van het digitale tijdperk waar we in zitten. Je kan een prachtig platform hebben ontwikkeld, maar als men zijn data er niet aan toevertrouwt dan zal je moeite hebben om klanten, leveranciers en anderen aan je te binden.

Digital trust creëer je enerzijds door security, de beveiliging van systemen, data, servers, enzovoorts; en anderzijds door ethiek, de menselijke kant aan het verhaal. Je kan een ijzersterke beveiliging ontwikkelen, als je medewerkers screenshots van data rondsturen is het geheel alsnog zo lek als een mandje.

Digital Trust: Zo sterk als de zwakste schakel

Partners en consumenten vertrouwen erop dat de informatie die ze geven veilig en beschermd zal zijn. Komt er ergens een breuk in het proces dan is het vertrouwen gebroken. Bij Digital Trust gaat het dan ook niet alleen om de aanbieder van het platform, maar is elk onderdeel van de keten belangrijk.

Zo kan het voorkomen dat het platform van een partner data van jouw bedrijf bevat. In het geval van een tegenslag wordt dan niet alleen de partner, maar ook jouw bedrijf verantwoordelijk gehouden. Vertrouwen in die partner is dus heel belangrijk.

​"Wie succesvol wil zijn in dit digitale tijdperk kan niet om Digital Trust heen"

En niet alleen de partners zijn van groot belang, ook de consumenten van jouw bedrijf spelen een belangrijke rol. Een belangrijk onderdeel van Digital Trust is namelijk data privacy. Consumenten maken zich steeds meer zorgen over welke persoonlijke data wordt verzameld en hoe deze wordt gebruikt.  Veel bedrijven zijn onduidelijk over welke data ze verzamelen. Meestal verzamelen ze zoveel mogelijk, zelfs meer dan onmiddellijk nodig is. Het idee is dat het in de toekomst nuttig kan zijn. Het moge duidelijk zijn dat dat hiermee ‘Digital trust’ om zeep geholpen wordt. 

Het maakt uiteindelijk niet uit waar de breuk zich voordoet. Met slechts enkele muisklikken kan een compleet omzetkanaal in gevaar gebracht worden. De klant vertrekt en, dankzij een berichtje op social media, velen met hem.

5 tips om Digital Trust een boost te geven

Het moge duidelijk zijn: wie succesvol wil zijn in dit digitale tijdperk kan niet om Digital Trust heen. Dus hoe zorg je voor voldoende vertrouwen? Hieronder 5 tips waarmee je Digital Trust een boost kan geven.

  1. Regel security centraal
    Het is van groot belang dat gevoelige data versleuteld wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat iedereen je loonstrook kan zien. Daarvoor moeten de juiste autorisaties zijn ingesteld met Identity en Access Management (IAM). Maar hoe kan je zorgen dat IAM goed geregeld is wanneer sommige applicaties in de cloud staan en andere in je eigen serverpark? Je wilt dat de beveiliging centraal geregeld is. De oplossing? IAMaaS. Vanuit de cloud is dit (relatief) snel op te zetten en gemakkelijk te beheren. Wil je het allemaal nog sneller? Maak dan gebruik van de Velocity Identity Management Framework Functionaliteit. Hiermee is implementeren eenvoudiger en veiliger terwijl de time-to-market voor IAM wordt gereduceerd.
     
  2. Identificeer zwakke plekken in je database
    Doe regelmatig security checks op software en hardware. Databases zijn vaak het doelwit voor hackers. Dit komt omdat de meeste programma’s al hun data opslaan in de database. Dit is effectief voor het programma, maar kan ook een zwakke plek zijn in de beveiliging. De security van een database kan lastig zijn en kan zwakke plekken bevatten die moeilijk te vinden zijn, maar ook zwakke plekken die wel gemakkelijk te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een standaard wachtwoord dat niet veranderd is tijdens het opzetten van de database. Speciaal om de makkelijk en moeilijk vindbare zwakke plekken te identificeren is de Oracle Database Security Health Check ontwikkeld. De Health Check levert binnen korte tijd een rapport op welke aangeeft waar security issues zitten en hoe deze opgelost kunnen worden.
     
  3. Breng ethiek onder de aandacht
    Geef voorlichtingen, stel ethische codes op voor datagebruik en maak medewerkers bewust van de ethische aspecten van datagebruik. Hierbij kan je denken aan het instellen van data sharing policies (met wie mag je welke data delen), bring your own device-regels (mag je zomaar met je prive-laptop op het bedrijfsnetwerk?) en omgaansregels voor mobiele apparaten (niet laten liggen, gebruik een toegangscode).
     
  4. Informeer je klanten over het data privacy beleid
    Om vertrouwen op te bouwen, moeten klanten weten wat je uitvoert met hun data. Geef duidelijk aan welke data je verzamelt, hoe deze is beveiligd, voor welke doeleinden het wordt gebruikt en hoe klanten eventueel hun toestemming kunnen intrekken. Het is belangrijk om de boodschap af te geven dat er geavanceerde veiligheidsprocedures in werking zijn. Denk bijvoorbeeld aan een email om je klant te laten weten dat er een security update heeft plaatsgevonden. Als klantdata worden gebruikt dan moet daar ook iets tegenover staan, bijvoorbeeld een extra functionaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de muziekdienst Spotify. Op basis van demografische data en muziekvoorkeuren wordt muziek voorgeschoteld toegespitst op de smaak van de klant.
     
  5. Bewaak gevoelige data actief
    Een bordje “pas op voor de hond” werkt misschien op het bedrijfsterrein, maar ook digitaal is het belangrijk om gevoelige data goed te vergrendelen. Stel, je hebt de toegang tot die gevoelige data inderdaad streng geregeld en de data  versleuteld.  Kun je nu rustig achteroverleunen? Het antwoord is nee. Data groeit namelijk exponentieel en daarmee ook het aantal mensen dat toegang nodig heeft tot die data. Uit onderzoek van Verizon blijkt dat 60% van de datalekken te wijten zijn aan fouten van systeembeheerders. Accounts die toegang hebben tot gevoelige data moeten daarom bewaakt, gemanaged en gecontroleerd worden. Een oplossing die hieraan voldoet is bijvoorbeeld de  Oracle Priviliged Account manager.

Digital Trust: Dit is waarom het werkt

Nadat de iCloud was gehackt heeft Apple zich sterk gemaakt voor een veiliger platform. Het bedrijf is opener gaan praten over de beveiliging en data die werden opgeslagen. Daarnaast verbeterde Apple de beveiliging van het platform. Dit resulteerde in hernieuwd vertrouwen bij consumenten en heeft uiteindelijk Apple zelfs verder gebracht: het vertrouwen in Apple’s platform is later goed van pas gekomen bij de introductie van nieuwe diensten als Apple Pay, HealthKIt en onlangs HomeKit.

Digital Trust is een voorwaarde voor zakendoen. Zonder vertrouwen geen transacties. Maar daarnaast is het ook een goede business case om het platform uit te kunnen breiden met nieuwe functionaliteiten en (betaalde) diensten. Digital Trust vraagt veel tijd, geld en moeite van bedrijven, maar wie er echt in investeert kan de vruchten plukken.

Authors: Ruben Buijs Alain Vermeulen