19 digitale marketing trends voor 2019 en de toekomst

Meer dan de helft van de wereldbevolking leeft online. Wil je moderne consumenten echt bereiken? Dan zal je het van de kracht van jouw digitale marketing moeten hebben. Deze trends maken het mogelijk jouw strategie te optimaliseren, nieuwe groeikansen te pakken en jouw doelgroep beter te bereiken.
article-4800-digital-marketing-trends-2019-header2.png

2018 was een sleuteljaar voor digitale transformatie. Wereldwijd zijn er nu al meer dan 4 miljard internetgebruikers die elk gemiddeld 6 uur per dag online doorbrengen. Maar de explosieve groei van de digitale wereld houdt daar natuurlijk niet op. Er zijn inmiddels meer dan 5 miljard mensen met een mobiele telefoon. Meer dan de helft daarvan zijn smartphones. Ook zijn er bijna 3 miljard mobiele gebruikers actief op social media. Je zou zelfs kunnen zeggen dat we in een post-digitale wereld zijn aangekomen.

Er is geen twijfel over mogelijk dat consumenten steeds meer online leven. Iedere maand worden er meer dan honderd miljard zoekopdrachten op Google uitgevoerd. We consumeren meer dan een miljard uur aan YouTube-filmpjes per dag. Maar nog belangrijker: die digitale consumenten leverden in 2017 maar liefst $1,474 biljoen aan verkoopomzet op. Dat is 16 procent meer dan het jaar ervoor. De onderliggende boodschap is duidelijk. Als je waardevolle, betekenisvolle langetermijnrelaties met consumenten wilt opbouwen, dan zult je ze online moeten ontmoeten.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De concurrentie is moordend en consumentenverwachtingen zijn ‘liquid’ geworden. De relevantie van jouw organisatie zal bepaald worden door de mate waarin je deze veranderende verwachtingen kunt beantwoorden met geweldige customer journeys.

Het omarmen van fundamentele trends en nieuwe technologieën zal je een voorsprong geven. Maar het is nog beter als je begrijpt hoe deze trends en technologieën samenvloeien en elkaar aanvullen. Daarom hebben wij de belangrijkste trends in digitale marketing voor 2019 en de jaren daarna in één handig overzicht voor je verzameld. Deze inzichten zullen je helpen om jouw strategie te optimaliseren en de impact van jouw marketingactiviteiten enorm te vergroten.

01. Mobile-first marketing

In 2016 zagen we wereldwijd voor het eerst meer mobiel internetverkeer dan desktopverkeer. Nu zijn er 3,7 miljard actieve gebruikers over heel de wereld en zijn mobiele apparaten verantwoordelijk voor meer dan 52 procent van al het internetverkeer. Maar waar we vorig jaar 4 procent groei in mobiel verkeer zagen en een toename van 218 miljoen unieke mobiele gebruikers, zagen we bij desktop- en tabletverkeer afnames van 3 procent respectievelijk 13 procent.

Het volk heeft gesproken. Het belang van het mobiele platform blijft groeien en deze ijzersterke trend zal voorlopig blijven doorzetten. En het is niet alleen het volk dat een duidelijke stem heeft. Google heeft eerder in 2018 mobile-first indexing uitgerold. Waar ze eerst de desktopversies van websites indexeerden zal de zoekgigant nu steeds vaker kiezen voor de mobiele versie. Mobile-friendly content zal het beter doen in de zoekresultaten dan content die alleen voor desktop geoptimaliseerd is, wat het belang van mobile-first development extra kracht bijzet.

Wat betekent dit? Dat de consumenten van morgen mobiele consumenten zijn. Ze verwachten mobile-first online ervaringen en zullen merken met overtuigende mobiele strategieën belonen met loyaliteit en herkenning. Simpel gezegd: meer dan 34 procent van alle online retail aankopen worden via mobiele apparaten gedaan. Wilt je die conversies claimen, dan zult de online onderdelen van jouw customer journeys voor mobiele gebruikers moeten optimaliseren. Gepersonaliseerde mobiele advertenties, cross-channel messaging en specifieke mobiele content zijn hierbij essentiële ingrediënten.

Digital marketing trends 2019 - Mobile first - by Accenture

Maar vergeet ook niet de offline impact. 78 procent van alle lokale mobiele zoekopdrachten leidt tot offline verkoopomzet en 82 procent van alle gebruikers kijkt eerst op hun smartphone voordat zij in de winkel iets kopen. Mobile-first marketing moet jouw conventionele activiteiten niet vervangen. Het moet ze absorberen. Alleen dan creëer je namelijk een onafgebroken reeks van mobile-friendly touchpoints die tastbare waarde toevoegen aan het leven van jouw klanten.

02. Slimmer adverteren

Het zal niemand verbazen dat consumenten er niet van houden om gebombardeerd te worden door irrelevante advertenties. En dankzij de opkomst van adblockers voor mobile en desktop hoeven ze dat ook niet meer te ondergaan. Ieder jaar kiezen meer internetgebruikers ervoor om advertenties actief te blokkeren. In 2016 steeg het aantal apparaten waar adblockers op geïnstalleerd zijn wereldwijd naar 600 miljoen. 62 procent hiervan bestaat uit mobiele apparaten.

Dat is een gevoelige tik voor bedrijven die afhankelijk zijn voor advertentie-inkomsten, maar ook voor bedrijven die advertenties als bron van traffic gebruiken. De kosten van adblocking werden in 2016 wereldwijd op $41,4 miljard geschat. Dit bedrag gaat zeker stijgen. 91 procent van alle consumenten vindt advertenties tegenwoordig opdringeriger dan twee jaar geleden. Audio-advertenties die vanzelf afspelen en video-advertenties die niet geskipt kunnen worden zorgen voor de grootste ergernis:  51 procent van alle gebruikers heeft een lagere dunk van merken die deze advertenties inzetten. Daar staat wel tegenover dat driekwart van alle gebruikers aangeeft dat zij liever selectief advertenties zouden willen filteren dan ze allemaal maar te blokkeren.

To watch this video you need to accept marketing cookies

Dit laat duidelijk zien dat er kansen liggen. Het spel van online adverteren moet veranderen. Consumenten wijzen advertenties immers niet per definitie af. Ze geven simpelweg hun voorkeur aan – en dat doen ze zeer uitdrukkelijk. Pop-ups en verstorende advertenties zijn uit. Slimmere, persoonlijk relevante advertenties die online gebruikerservaringen verbeteren zijn in.

Hoewel sommige grote spelers zoals Facebook technologie hebben geïmplementeerd om adblocking te voorkomen kiezen anderen voor een subtielere aanpak, bijvoorbeeld door advertenties naadloos in video’s te verwerken. Accenture Interactive heeft door middel van AI een technologie ontwikkeld waarmee merken op maat gemaakte advertenties in de achtergrond van bestaande video’s kunnen plaatsen. Onopvallende technieken zoals deze sluiten beter aan bij de behoeften van moderne consumenten en zullen de komende jaren een sterke vlucht nemen.

03. Influencer marketing

Er komt een generatieverschuiving aan in de digitale marketing. De Millennials zijn op weg naar de top. Generatie Y telt alleen al in de VS meer dan 92 miljoen personen. Daarmee is het de grootste generatie in de geschiedenis van het land. Kijken we naar de hele wereld, dan stijgt dat aantal naar 2 miljard.

Waarom zijn deze getallen belangrijk? Omdat alleen de Amerikaanse Millennials in 2017 al ongeveer $200 miljard uitgaven. En alleen van die groep zal het totale jaarinkomen in 2030 al naar verwachting $4 biljoen bedragen. Trek die bedragen eens door naar de hele wereldbevolking. Het zal je dan niet meer verbazen dat deze generatie nu al gezien wordt als de belangrijkste drijfveer in de toename van wereldwijde consumentenuitgaven.

Steeds meer organisaties herkennen de potentie van deze doelgroep en proberen deze aan te spreken. Maar merken die een connectie willen creëren met jongere doelgroepen zullen eerst moeten leren hoe ze die relaties kunnen aangaan en cultiveren. Millennials zijn digital natives. Ze leven op hun mobiel en zijn online sociaal actief. 80 procent heeft altijd een smartphone bij de hand. Ze brengen meer tijd op het internet door dan oudere generaties en banen zich veel sneller een weg door het woud van apps en platforms om de informatie te vinden die ze zoeken. Dat maakt hun customer journeys een stuk vewww.brookings.edu/blog/future-development/2018/04/30/how-to-harness-the-spending-power-of-millennials-move-beyond-the-us/elzijdiger en meer divers. Ze zijn meer gefocust op echte waarde en kopen sneller iets via hun mobiel. 84 procent geeft aan dat user-generated content hun koopgedrag beïnvloedt.

Dit is waar influencer marketing om de hoek komt kijken. Millennials zoeken social proof. 46 procent laat zich bij online aankopen door social media leiden. Het meest invloedrijke influencer platform in 2018 is Instagram (99 procent), gevolgd door Facebook en Snapchat op de tweede (70 procent) respectievelijk de derde plaats (46 procent). Engagement is daarbij de belangrijkste drijfveer voor conversie. Millennials geven de voorkeur aan natuurlijke, geloofwaardige verhalen. Ze volgen sneller aanbevelingen van hun leeftijds- en groepsgenoten dan die van celebrities. Ze zijn, kort gezegd, dus vatbaarder voor micro-influencers.

Als gevolg daarvan is 67 procent van alle marketers ervan overtuigd dat micro-influencer campagnes helpen om doelgroepen beter te targeten. Dit wordt ondersteund door het feit dat influencer marketing tot wel 11 keer hogere ROI behaalt dan traditionele marketing. Merken verdienen inmiddels $6,50 per $1 die zij aan influencer marketing uitgeven.

04. Micro-momenten

Onze omgang met technologie is over de jaren flink veranderd. Consumenten hebben dankzij de smartphone-revolutie tegenwoordig 24/7 toegang tot geweldige online ervaringen en blijven die ook continu opzoeken. Millennials grijpen gemiddeld 150 keer per dag naar hun mobiel. Deze trend naar korte interacties heeft enorme gevolgen voor de toekomst van digitale marketing.

Google heeft deze zogeheten ‘micro-moments’ aangewezen als een nieuwe ontwikkeling in het gedrag van consumenten. Micro-moments dagen bedrijven uit om hun doelgroepen binnen een extreem kort tijdsbestek met effectieve marketingberichten te bereiken. Hierin onderscheidt Google vier afzonderlijke behoeften:

  1. I-want-to-know moments die zich kenmerken door een behoefte aan informatie in plaats van een voornemen om iets te kopen.
  2. I-want-to-go moments waarin consumenten zoeken naar specifieke bedrijven of producten in hun directe omgeving.
  3. I-want-to-do moments waarin gebruikers hulp nodig hebben om taken te volbrengen of nieuwe uitdagingen op te lossen.
  4. I-want-to-buy moments waarin consumenten op het punt staan om iets te kopen en hulp nodig hebben om dat te doen.

Deze korte oplevingen van specifieke behoeften brengen unieke kansen mee voor jouw onderneming. Je kunt deze micro-moments namelijk benutten om consumenten te bereiken en hen van jouw toegevoegde waarde te overtuigen. Maar om zeker te zijn van nieuwe conversies moet jouw micro-moment marketing wel beknopt, goed getimed, persoonlijk relevant en direct bruikbaar zijn.

05. Omnichannel marketing

We hebben al besproken waarom omnichannel de toekomst van e-commerce is. Je hebt ook al kunnen lezen welke technologieën jouw organisatie moet verkennen om op deze trend in te spelen. Toch is het goed om deze boodschap binnen de context van digitale marketing te herhalen. De trend naar omnichannel oplossingen is een sterke, zeker bij internationale retailers. Het verdient daarom ook zeker de aandacht van marketers.

Een duidelijke omnichannel strategie zal de klantretentie van jouw organisatie jaar op jaar met 91 procent verbeteren ten opzichte van organisaties die geen omnichannel oplossingen gebruiken. Ons eigen onderzoek laat hier een duidelijke onderbouwing zien: 81 procent van alle consumenten raakt gefrustreerd wanneer bedrijven het niet makkelijker maken om zaken met hen te doen.

Moderne consumenten willen naadloze ervaringen en maar liefst 87 procent vindt dat bedrijven meer energie moeten steken in het creëren van die ervaringen. Consumenten bewegen vrijelijk tussen verkoopkanalen en verwachten dat bedrijven hen daarin kunnen bijbenen. 90 procent verwacht consistente interacties over alle kanalen en 45 procent verwacht dat winkelverkopers volledig op de hoogte zijn van producten en aanbiedingen die alleen online gelden. Verder vindt 71 procent dat het mogelijk zou moeten zijn om accurate winkelvoorraden te bekijken.

Om te kunnen concurreren in de 21ste eeuw zullen merken op dit niveau van naadloze interactie en persoonlijke herkenning moeten kunnen functioneren. Ieder deel van jouw brand journey moet voor gebruikers aanvoelen als één samenhangende ervaring.

06. Commitment aan content

Relevantie is altijd in de mode. Het verliest nooit zijn waarde. En het speelt een steeds grotere rol in de strijd om online aandacht. 72 procent van alle marketers geeft aan dat het produceren van relevante content de meest effectieve tactiek is voor zoekmachineoptimalisatie. En consumenten zijn het daarmee eens. Bij de artikelen die het best presteren binnen de zoekresultaten neemt het gemiddeld aantal woorden al jaren toe, zowel op desktop als mobile. Naarmate zoekmachines beter worden zijn ze ook steeds beter in staat om te bepalen welke content op welk moment het meest relevant is voor iedere bezoeker. Zo gebruikt Google tegenwoordig voor iedere individuele zoekopdracht een unieke mix van algoritmen. Dit verhoogt de nauwkeurigheid en relevantie van de resultaten enorm.

Deze ontwikkeling brengt nieuwe voorwaarden voor succes met zich mee. Uitstekende content vereist steeds meer commitment: aan strategie, aan onderzoek, aan kwaliteit, aan publicatiefrequentie en aan diversiteit. Door de enorme hoeveelheid content die iedere dag verschijnt is het absoluut onmogelijk om met slechts een van deze aspecten onderscheidend te zijn. Bedrijven moeten afwisselende en diverse contentstrategieën ontwikkelen die voor meerdere platformen geschikt zijn. Deze strategieën moeten bovendien gericht zijn op regelmatige communicatie met de doelgroep.

Slechts 1 op de 10 blogartikelen zijn zogeheten ‘compounding articles’, wat wil zeggen dat het organisch verkeer toeneemt naarmate het artikel langer online staat. Maar deze artikelen zijn wel verantwoordelijk voor 38 procent van al het verkeer. Daar komt bij dat bedrijven die meer dan 16 artikelen per maand publiceren 3,5 keer meer traffic en 4,5 keer meer leads krijgen dan bedrijven die 4 artikelen of minder publiceren. Er is dus werk aan de winkel. Zeker gezien het feit dat slechts 34 procent van alle B2B marketers hun strategie als effectief omschrijven, terwijl 63 procent denkt dat hun organisatie extreem toegewijd is aan content marketing en 68 procent zegt dat ze realistisch zijn over wat ze ermee kunnen bereiken.

07. Video, video, video

Video zal de komende jaren misschien wel de meest bepalende trend in digitale marketing zijn. Er is enorm veel bewijs dat consumenten sterker op video reageren dan op eender welke andere vorm van content:

We zouden nog wel even door kunnen gaan zo, maar de boodschap is duidelijk. Om als organisatie echt een connectie te leggen met jouw doelgroep zul je video mee moeten nemen in jouw strategie voor digitale marketing. Let wel: video’s plaatsen om het plaatsen is niet genoeg. Videocontent bied je weliswaar de mogelijkheid om overtuigende verhalen te vertellen, maar je zal nog steeds jouw creativiteit moeten aanspreken om echt succesvol te zijn.

Net zoals bij iedere andere vorm van content moet jealtijd mikken op relevantie en kwaliteit. Door kijkers te voorzien van informatie die zij nergens anders kunnen krijgen wordt jouw merk beter zichtbaar en neemt de loyaliteit van jouw klanten flink toe. Focus dus op uitlegvideo’s, how-to’s, productdemo’s en testimonials. Hou daarbij ook in de gaten dat jouw publiek een korte spanningsboog heeft. Het is niet voor niets dat 56 procent van alle video’s die in 2017 online werden gezet minder dan twee minuten lang waren.

Bij het formuleren van jouw video marketing strategie moet je ook onthouden hoe belangrijk social media platforms en mobiele apparaten op dit gebied zijn. Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat zijn allemaal bezig om videocontent meer prioriteit te geven in hun algoritmen. Samen ondersteunen ze een breed scala aan formats, van live events tot 360° video. Door deze verschillende formats op een mobile-friendly manier in te zetten an je jouw doelgroep op verschillende momenten tijdens de customer journey bereiken en sterk het engagement vergroten.

08. Brand storytelling

Iedereen houdt van een goed verhaal. Een korte blik op de rijke geschiedenis van de mensheid laat zien hoe belangrijk verhalen zijn. We gebruiken ze al langer dan we ons kunnen herinneren om sterke emoties op te roepen, menselijke banden te smeden en een sterker gemeenschapsgevoel te kweken. We weten al sinds de eerste grottekeningen hoe legendarisch de impact van een verhaal kan zijn en hoe goed ze de tand des tijds kunnen doorstaan. En nu hebben we de mogelijkheid om die kracht te combineren met de eindeloze mogelijkheden van de digitale revolutie.

Consumenten hebben een zwak voor goede verhalen. Sterker nog, 92 procent wil graag dat merken hun advertenties meer als verhalen laten aanvoelen. 68 procent heeft een sterke voorkeur voor informatieve en educatieve informatie, terwijl 17 procent juist gevoeliger is voor entertainment. Maar welke invalshoek je ook kiest, de impact zal groot zijn: verhalen blijven tot 22 keer beter hangen in het geheugen dan alleen de kale feiten.

Nu vereist effectieve storytelling natuurlijk wel een gevarieerde aanpak. Online doelgroepen hebben een overweldigende voorkeur voor visuele elementen en daar zijn goede redenen voor. Onze hersenen zijn visueel ingesteld. We verwerken beelden tot wel 60 keer sneller dan woorden. Daar komt nog eens bij dat consumenten hun uitgaven laten leiden door wat hun hart hen ingeeft. Het verhaal kennen achter een product of dienst verhoogt de waargenomen waardein sommige gevallen tot wel 64 procent.

Dit is allemaal natuurlijk niet echt nieuws te noemen. De kern van de storytelling-trend in digitale marketing zit hem er niet in dat bedrijven zich ineens herinneren dat verhalen bestaan. Het gaat er meer om dat merken leren om verhalen op nieuwe manieren te gebruiken. Wil je deze kracht aanboren? Focus dan niet blindelings op calls to action. Gebruik liever de verhalen om duidelijkheid te creëren voor jouw doelgroep. Ontwikkel verhaallijnen die tot hun verbeelding spreken en gebruik deze om hen door het groeiende woud van online content naar jouw merk te leiden. Ze zullen je daar zeer dankbaar voor zijn.

09. Inzetten op diversiteit

Het is geen geheim dat Accenture hard werkt aan diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit – niet alleen in onze organisatie, maar ook in de samenleving in het algemeen. Het is verfrissend om te zien dat die trend ook in digitale marketing steeds meer voet aan de grond krijgt. Het is een geleidelijke, maar ook een zeer betekenisvolle verandering. En door deze trend te omarmen zal je nieuwe relaties kunnen cultiveren met prachtige nieuwe doelgroepen.

Laten we beginnen met een aantal simpele statistieken: 49,6 procent van de wereldbevolking bestaat uit vrouwen, maar slechts 37 procent van alle mensen in advertenties zijn vrouwen. Daar komt bij dat vrouwen in advertenties nog zeer vaak in stereotype rollen worden afgebeeld. 85 procent van alle vrouwen herkent zich niet in de beelden die aan hen gepresenteerd worden. Het spreekt voor zich dat betere vertegenwoordiging en grotere herkenbaarheid een positief effect zal hebben op de waargenomen waarde en relevantie van die advertenties.

19 digital marketing trends for 2019 and beyond - Two young women - by Accenture

Bij de wereldwijde LGBTG-gemeenschap zien we een vergelijkbaar plaatje. Onderzoekers schatten de jaarlijkse koopkracht van LGBTQ-consumenten op $5 biljoen. Maar ondanks het feit dat de samenleving er als geheel positief tegenover staat om meer LGBTQ-personen in advertenties te zien, blijkt uit onderzoek dat 32 procent van de merken überhaupt nog geen plannen hebben om dit te doen.

Deze cijfers laten duidelijk zien dat inclusieve marketing niet alleen vanuit een menselijk oogpunt, maar juist ook vanuit een commercieel oogpunt heel logisch is. Diversiteit is een groeikans voor jouw onderneming en er is niet veel voor nodig om ermee te starten:

  • Zoek op een inclusieve manier naar talent en stel marketingteams samen die vanuit de basis per definitie al divers zijn.
  • Kijk buiten jouw organisatie om nieuwe inzichten te verzamelen op gebied van inclusieve marketing.
  • Kies beelden uit met oog voor diversiteit en gebalanceerde vertegenwoordiging.
  • Focus op inclusieve copywriting zodat jouw boodschap beter overkomt bij een bredere doelgroep.

Uiteindelijk zal meer herkenbaarheid en meer balans ervoor zorgen dat de waarde van jouw merk sterker overkomt bij het grote publiek. En naarmate de samenleving meer divers wordt, zullen ook jouw kansen voor het opbouwen van klantrelaties diversifiëren.

10. Privacybescherming

Terwijl consumenten steeds meer een rijk digitaal leven najagen hechten zij ook steeds meer waarde aan privacy. Er zijn de laatste tijd diverse spraakmakende schandalen geweest, van het gegevenslek bij Equifax waardoor de persoonsgegevens van 145 miljoen Amerikanen, Britten en Canadezen op straat kwamen te liggen tot het gegevenslek bij Cambridge Analytica waarbij data van 50 miljoen Facebookprofielen zonder toestemming werd geoogst. Deze en andere gebeurtenissen hebben het belang van privacy enorm in de kijker gespeeld en hebben geleid tot een fel debat over de manier waarop bedrijven nu hun digitale marketing vormgeven.

In Europa heeft de invoering van de GDPR strenge nieuwe voorwaarden met zich meegebracht voor bedrijven die persoonsgegevens verwerken. Organisaties die niet expliciet om toestemming vragen, niet de juiste mate van transparantie bieden of ontoereikende privacybescherming inbouwen zullen steeds vaker te maken krijgen met zware boetes en andere straffen. Daarbij wordt er wereldwijd aan vergelijkbare wet- enregelgeving gewerkt. Deze trend zal zich uitbreiden naarmate de digitale transformatie verder voortzet.

We hebben hier al besproken hoe jouw organisatie zich op de GDPR kan voorbereiden, maar privacybescherming is meer dan alleen een juridische verplichting. Het is een mindset, een manier van denken die jouw organisatie compleet zal moeten omarmen om het goed te kunnen implementeren. Vertrouwen zal in de toekomst een belangrijk aandachtspunt zijn voor consumenten en zij zullen jouw bedrijf als haviken in de gaten houden. De ondernemingen die innoveren om dat vertrouwen te winnen en privacy by design omarmen zullen beloond worden, terwijl bedrijven die het vertrouwen van de consument schaden hun kansen in rap tempo zullen zien afnemen.

11. Verschuivingen in social media

De titanen van social media voeren een hevige strijd om het hart van de consument voor zich te winnen. Facebook leidt in absolute getallen, met meer dan 2,1 miljard gebruikers in 2018. Maar het platform is niet de snelste groeier. Tussen 2017 en 2018 zag Facebook het aantal gebruikers met 16 procent groeien. In dezelfde periode groeide Instagram echter met 30 procent. Het platform sprong van 600 miljoen naar 800 miljoen gebruikers. Ondertussen wist LinkedIn 154 miljoen nieuwe gebruikers aan zich te binden, waarmee het platform 145 procent groei behaalde.

Bij de andere platforms is de groei afgevlakt. Twitter heeft 330 miljoen gebruikers, maar slaagde er slechts in om het afgelopen jaar met procent  te groeien. Snapchat blijft ook steken. Hoewel er in Q1 2018 191 miljoen actieve gebruikers waren bedroeg de groei sinds Q4 2017 slechts een schamele 2,13 procent.

Deze statistieken laten een gestage aardverschuiving in sociale media zien: de achtergrond waartegen de belangrijkste trends in social marketing zich afspelen. Het ene platform wordt belangrijker terwijl het andere afkalft. Daar zal je natuurlijk rekening mee moeten houden. Maar de dominante trends op gebied van social engagement zijn en blijven jouw belangrijkste focus.

Live stories en de angst om iets te missen

We kunnen met zekerheid stellen dat live stories social media hebben overgenomen. Snapchat gaf het startschot in de revolutie met de “My Story” functionaliteit, maar Instagram, Facebook, WhatsApp en YouTube bleven niet lang achter. In November 2017 had Instagram Stories al 300 miljoen actieve gebruikers – meer dan alle gebruikers van Snapchat samen. Facebook Stories haalde in mei 2018 de 150 miljoen gebruikers, terwijl WhatsApp Status dezelfde maand maar liefst 450 miljoen gebruikers binnenhaalde.

Los van het platform is een ding in ieder geval duidelijk: online doelgroepen reageren positief op deze nieuwe social media stories. De live video’s leggen niet alleen de beste momenten van de dag vast – ze verdwijnen ook nog eens na verloop van tijd. Dit zorgt voor FOMO, waarbij consumenten aangetrokken worden tot content omdat ze bang zijn om het te missen. Het format creëert een tweekoppige kans die marketers de komende jaren onmogelijk kunnen negeren: benut de kracht en populariteit van deze social media stories door advertenties in te zetten of creëer als merk zelf je eigen hapklare digitale ervaringen.

Een tsunami aan berichten

Het gaat goed met de social messaging apps. In Q4 2017 stuurden de 1,5 miljard actieve gebruikers van WhatsApp maar liefst 60 miljard berichten per dag. Facebook Messenger staat op een sterke tweede plek met 1,3 miljard actieve gebruikers. De snelheid waarmee consumenten social messaging aangrijpen is indrukwekkend, evenals de enorme hoeveelheid interacties die plaatsvinden via deze nieuwe digitale ecosystemen.

Naarmate deze messaging applicaties meer wijdverspreid raken verwachten consumenten natuurlijk dat hun favoriete merken hierin meegaan. Als de mogelijkheid er was zou 49,4 procent van alle gebruikers liever via social messaging contact opnemen met een bedrijf dan via de telefoon. Dit laat duidelijk zien dat de consument van morgen de voorkeur geeft aan een ander soort gesprek, eentje waarbij snelheid, gebruiksgemak en persoonlijke relevantie vooropstaan.

 

Iedere maand worden er alleen al op Facebook Messenger 2 miljard berichten uitgewisseld tussen bedrijven en consumenten. In 2017 rolde Facebook nieuwe advertentiefuncties uit om gerichte messaging campagnes te ondersteunen. Andere platformen zijn nu bezig om vergelijkbare functionaliteiten te testen. Deze social messaging apps zullen de komende jaren veel ruimte bieden voor nieuwe vormen van social media marketing. Het is dan ook niet verwonderlijke dat 24 procent van alle marketers van plan zijn om messaging apps mee te nemen in hun contentstrategieën.

Social customer service integreren met CRM

Klantenservice via social media wordt aangehaald als de volgende evolutiestap binnen digitale marketing. 90 procent van alle gebruikers heeft social media weleens gebruikt om contact op te nemen met merken en 63 procent verwacht dat bedrijven ook via social media service aan klanten bieden. Deze getallen laten zien dat er grote kansen liggen om klantenservice via social media uit te rollen, maar ze laten ook zien dat het belangrijk is om het goed aan te pakken. 71 procent van alle consumenten geeft immers aan dat zij merken sneller zullen aanbevelen aan anderen wanneer ze positieve ervaringen met hen hebben gehad op social media.

Voor veel bedrijven zijn dat soort positieve ervaringen echter makkelijker beloofd dan waargemaakt. 42 procent van de klanten die een probleem aankaarten via social media verwachten binnen 1 uur een reactie. Maar de gemiddelde reactietijd ligt voor bedrijven op 5 uur. Dat is een groot verschil – en die kan enorme impact hebben. Als jouw klanten niet snel genoeg een reactie krijgen zullen zij ook sneller geneigd zijn om jouw producten niet meer aan te bevelen, de overstap naar een concurrent te maken of hun ongenoegen online te uiten.

Om dit te voorkomen zijn steeds meer bedrijven de data van hun social klantenservice aan het koppelen met hun bestaande CRM-oplossingen. Dit helpt hen om hun doelgroepen beter te begrijpen, maar het draagt ook bij aan soepelere interacties en een klantenservice die beter getimed en gestructureerd is. Door gesprekken via social media te koppelen aan jouw CRM zal je ook specifiekere inzichten krijgen in jouw klantenbestand. Daar zit ook tastbare meerwaarde in. En aangezien de verwachting is dat 90 procent van alle bedrijven in 2020 social media zullen gebruiken als klantenservice-oplossing is het verstandig om zo snel mogelijk te leren hoe dit werkt.

12. Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie heeft inmiddels in bijna iedere industrie zijn opwachting gemaakt en de AI-revolutie begint dan eigenlijk pas net op stoom te komen. Uit eigen onderzoek blijkt dat 81 procent van alle executives ervan uitgaat dat AI in hun organisaties binnen de komende twee jaar naast menselijk talent zal komen te werken. Bedrijven beginnen zich te realiseren dat kunstmatige intelligentie hun winstgevendheid op verrassende nieuwe manieren kan versterken. Als gevolg daarvan neemt de aandacht voor AI ook exponentieel toe.

Digitale marketing vormt zeker geen uitzondering op deze trend. Naarmate het aantal touchpoints toeneemt en er steeds meer behoefte is aan gepersonaliseerde content neemt ook de druk op marketers toe. Zij moeten het gedrag van klanten en consumenten op steeds meer gebieden interpreteren. Ondertussen moeten ze zorgvuldig gepersonaliseerde user journeys bieden en een steeds breder scala aan campagnes optimaliseren. En daarnaast moeten ze ook nog eens het grote plaatje in de gaten houden. Mede daardoor denkt 80 procent van de marketingprofessionals dat hun inspanningen om nieuwe leads te genereren slechts matig effectief zijn.

Maar machine learning en kunstmatige intelligentie bieden veelbelovende perspectieven. AI is veel beter geschikt voor het verwerken van enorme datasets en het uitvoeren van regelmatig terugkerende taken dan menselijke medewerkers dat zijn. Machine learning kan helpen voorspellen wat jouw klanten willen en vervolgens in alle touchpoints suggesties maken die passen bij hun interesses. Wil je op grote schaal A/B-testen? Betaalde advertentiecampagnes optimaliseren met minimale menselijke interventie? Of betere user interfaces ontwikkelen? Kunstmatige intelligentie kan de druk op jouw marketingtalent hierbij verlichten. Zo krijgen zij weer meer ruimte voor creativiteit en strategisch denkwerk.

13. Voice Search

Er zijn maar weinig trends die de essentie van digitale marketing de komende jaren zo ingrijpend zullen veranderen als voice search. Naar verwachting zal 50 procent van alle zoekopdrachten in 2020 uit spraakgestuurde zoekopdrachten bestaan. Sterker nog: maar liefst 30 procent van alle zoekopdrachten zullen geheel zonder scherm worden uitgevoerd. Dit komt deels door de toenemende populariteit van smart speakers. Alleen al in de VS hadden 47,3 miljoen volwassenen in Q1 2018 toegang tot een smart speaker. Dat aantal zal alleen maar stijgen de komende jaren. 55 procent van alle huishoudens met breedband internet zullen in 2022 een smart speaker hebben – of eerder.

De snelle groei van voice search is een perfect voorbeeld van technologische convergentie. In dit geval was het de gezamenlijke evolutie van kunstmatige intelligentie, natural language processing, spraakemulatie en nieuwe microservices die de weg vrijmaakte naar digitale assistenten die bijna als een echt mens aanvoelen. Ze helpen ons nu al om informatie op te vragen en producten en diensten online aan te schaffen. Daarnaast zijn ze in veel gevallen al prima gesprekspartners. In de nabije toekomst zullen oplossingen als Google Duplex bovendien steeds vaker routinematige taken van ons overnemen. Ze werken op de achtergrond, maken afspraken voor gebruikers en voeren gesprekken met bedrijven uit hun naam.

Naarmate digitale assistenten steeds meer nieuwe trucjes leren zal voice search een van de fundamenten van online gebruikerservaringen worden. Een groot deel van jouw toekomstige klanten zal niet meer zelf jouw website bezoeken. In plaats daarvan zullen zij hun digitale hulpjes vragen om dat voor hen te doen. Dit brengt nieuwe uitdagingen voor marketers met zich mee, die effectief met deze apparaten moeten communiceren zonder daarbij menselijke bezoekers van zich te vervreemden. Featured snippets zijn een uitstekende plek om mee te beginnen, aangezien de overgrote meerderheid van de zoekresultaten bij voice search op dit moment hieruit afkomstig is. Maar er zijn meer ontwikkelingen op komst. Jouw marketingstrategie zal dan ook een alomvattende aanpak voor voice search moeten kiezen als je ook in de toekomst onderwerp van gesprek wil blijven.

14. Visual Search

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, dus het is ergens wel logisch dat we afbeeldingen zijn gaan gebruiken om dingen online op te zoeken. Toegegeven, visual search als concept is niet per se nieuw. Google biedt immers al jaren een reverse image search functie aan. Maar de veranderende wensen van consumenten en de nieuwe manieren waarop zoekmachines en social media platformen visuele zoekopdrachten aanpakken maken dit een zeer belangrijke trend – zeker binnen e-commerce.

Microsoft, Google en Pinterest werken hard aan nieuwe visual search functionaliteiten op basis van AI. Google Lens combineert bijvoorbeeld de kracht van computer vision met de zoekalgoritmen van Google om gebruikers producten te helpen vinden die bij hun persoonlijke stijl passen. Bing probeert iets vergelijkbaars, zij het met gemengde resultaten. En ook bij Pinterest heeft visual search een enorme vlucht genomen, zeker nu de Lens tool meer dan 600 miljoen zoekopdrachten per maand verwerkt. Het aantal visuele categorieën dat adverteerders kunnen gebruiken is eveneens razendsnel uitgebreid.

Digital marketing personalization - Mobile phone user - by Accenture

Ons eigen onderzoek naar de toekomst van retail laat duidelijk zien dat zowel Millennials als Generatie Z graag experimenteren met nieuwe online functionaliteiten. Inmiddels is 69 procent van alle jonge online consumenten bereid om aankopen te doen op basis van visueel georiënteerde zoekopdrachten. De visuele revolutie heeft jouw onderneming dus veel te bieden.

15. Chatbots

Stel het je eens voor: een klantenservicemedewerker die 24/7 online is en moeiteloos contact kan onderhouden met meerdere gebruikers tegelijk, in verschillende talen en geografische gebieden. Zie je het voor je? Want consumenten zien het wel. Sterker nog: ze nemen geen genoegen met minder. 51 procent van alle consumenten vindt dat bedrijven dag en nacht beschikbaar moeten zijn. Voor de meeste mensen is dit onmogelijk – maar moderne chatbots kunnen deze uitdaging vrij gemakkelijk aan.

Het gebruik van chatbots is natuurlijk al enkele jaren een trend binnen digitale marketing. In 2016 deed Accenture al onderzoek naar de voordelen van het toepassen van chatbots binnen customer service: met de juiste combi van design en implementatie konden digitale user agents destijds al 80 procent van alle chatsessies naar tevredenheid afhandelen. Maar die trend is zich nu aan het verdiepen. De komst van nieuwe technologieën zorgt ervoor dat chatbots een onmisbaar onderdeel worden in iedere future-proof digitale marketing strategie.

Inmiddels zijn de mogelijkheden van chatbots niet meer beperkt tot de wereld van de klantenservice. Ze kunnen engagement vergroten door hyperrelevante alternate reality games en interactieve branding campagnes te onderhouden, algemene vragen over producten en diensten beantwoorden en zelfs deals met potentiële klanten sluiten. 47 procent van alle consumenten is inmiddels bereid om direct van chatbots te kopen. Daar komt bij dat de bots onopvallend zijn geworden: 63 procent van de gebruikers heeft niet door dat zij AI-toepassingen gebruiken.

Naarmate de onderliggende technologieën zich steeds verder ontwikkelen zullen chatbots in staat zijn om meer complexe taken af te handelen zonder menselijke tussenkomst. Consumenten zullen sneller dan ooit tevoren reacties krijgen op hun vragen, wat klanttevredenheid en loyaliteit zal verhogen. Ondertussen zullen de kosten van de klantenservice ook afnemen. Naar verwachting zullen chatbots in 2022 alleen al in de bankensector en gezondheidsindustrie $8 miljard helpen besparen. En dan kijken we alleen nog maar naar toepassingen binnen de klantenservice.

Het komt erop neer dat de mogelijkheden van AI chatbots alleen maar beperkt zijn door jouw fantasie. Er liggen overal unieke kansen voor verbeteringen, die bovendien het volle gewicht van de meest belangrijke consumentendoelgroep van de toekomst achter zich hebben. 60 procent van alle Millennials hebben chatbots gebruikt. 70 procent van hen noemt deze ervaring positief. En meer dan de helft van hen die nog geen chatbots hebben gebruikt zijn hier wel in geïnteresseerd. Vanuit die optiek is het meer dan logisch om voor chatbots een plekje te maken in jouw digitale strategie.

16. Personalisatie & Big Data

De dagen van lukrake massamarketing zijn voorbij. Moderne doelgroepen zoeken een meer persoonlijke benadering. Onderzoek van Accenture wijst uit dat 91 procent van alle consumenten de voorkeur geven aan merken die onthouden wie zij zijn, hun interesses herkennen en aanbevelingen doen die voor hen persoonlijk relevant zijn. Marketers zijn het hiermee eens: 98 procent gelooft dat personalisatie een positieve impact heeft op het opbouwen en onderhouden van sterke klantrelaties. 56 procent ziet die impact als zeer significant. En misschien nog wel belangrijker: 88 procent is overtuigd dat moderne consumenten een gepersonaliseerde ervaring eisen.

Dus, missie geslaagd? Niet helemaal. Hoewel de marketers het belang van de personalisatietrend begrijpen is het niet per se gezegd dat ze deze in de praktijk kunnen brengen. Ons onderzoek laat ook zien dat 48 procent van alle consumenten weleens websites heeft verlaten en naar andere bedrijven is gegaan omdat de content slecht was samengesteld. Dat cijfer neemt bovendien toe in iedere regio die wij hebben onderzocht. Het lijkt erop dat digitale ervaringen zich niet in de juiste richting bewegen.

Hoe komt dit? Het ligt niet aan de data zelf. 83 procent van de consumenten is bereid om hun data te delen als ze hierdoor een relevantere, meer persoonlijke ervaring zullen krijgen. En ook het verwerken van de data is geen probleem. Bedrijven kunnen de toenemende stroom van data dankzij edge computing beter verwerken, waardoor zij sneller kunnen reageren op veranderen consumentenbehoeften. Zelfs privacy is niet de blokkade. Hoewel privacybescherming op zichzelf al een belangrijke trend in digitale marketing is vormen zorgen om privacy geen belemmering voor de kansen van personalisatie.

Nee, de crux zit hem juist in de manier waarop personalisatie wordt aangepakt. De strategie zelf moet veranderen. Jouw organisatie heeft misschien wel toegang tot een weelde aan data: informatie over aankopen, persoonlijke interesses en voorkeuren, online gedrag, kliks, demografische gegevens en vele andere statistieken. Maar als je deze data gebruikt om bezoekers naar jouw eigen doelstellingen toe te drijven, dan zie je de essentie van personalisatie over het hoofd.

Consumenten willen niet ingeklemd worden door voorspellingen. Ze willen dat hun favoriete merken digitale ervaringen ontwerpen die hen in staat stellen om hun eigen customer journey op hun eigen manier vorm te geven. Engagement werkt immers beide kanten op. En bedrijven die de dialoog aangaan hebben een prachtige toekomst voor zich liggen.

17. Marketing automation

Tijd en creativiteit zijn schaarse middelen. In een ideale wereld zou jouw marketingtalent deze middelen dan ook voornamelijk investeren in strategisch werk van hoge waarde dat sterk bijdraagt aan de online positie van jouw onderneming. Maar in de echter wereld worden deze middelen vaak afgebogen naar repetitieve taken. Marketers raken vaak gevangen in geestdodend werk. 60 procent van alle creatieve professionals geeft aan dat zij het afgelopen jaar goede ideeën hebben moeten laten varen omdat er geen tijd was om deze uit te werken. En 87 procent van alle B2B marketers heeft moeite om content te maken die echt aanslaat bij potentiële klanten.

Gelukkig biedt marketing automation uitkomst. Bij deze trend draait het om slimmer werken in plaats van harder zwoegen. Het is zinloos om kostbare menselijke uren in een taak te gieten die net zo goed door machines uitgevoerd kan worden. Machines die bovendien nooit moe worden en nooit een deadline zullen missen. De resultaten hiervan zijn zeer overtuigend: 64 procent van de bedrijven die marketing automation hebben geïmplementeerd zagen binnen de eerste zes maanden resultaat. Marketers die geautomatiseerde oplossingen gebruiken genereren bovendien twee keer zoveel leads als degenen die ouderwetse massamarketing toepassen. Daar komt dan nog bij dat ze twee keer effectiever zijn in communiceren.

Maar de voordelen houden daar niet op. 68,5 procent van alle marketingprofessionals geven aan dat marketing automation de targeting van campagnes verbetert. Programmatic advertising heeft zich op dit gebied als bijzonder nuttig bewezen. Doordat marketers hiermee het inkopen van advertenties kunnen automatiseren helpt het hen om specifieke doelgroepen te targeten. Ondertussen nemen de acquisitiekosten per klant af. In de VS zal 84 procent van alle display ads in 2019 programmatic ingevuld worden. De wereldwijde marketing automation industrie groeit de komende jaren dan ook sterk, van $11,4 miljard in 2017 naar $25,1 miljard in 2023.

Deze vooruitzichten laten een sterke trend zien naar toenemende implementatie, met als gevolg dat marketing automation een van de belangrijke drijfveren zal worden in de digitale marketing strategieën van de toekomst.

18. Virtual & Augmented Reality

Als we één winnaar zouden moeten aanwijzen in de digitale revolutie, dan is visuele content wel de beste kanshebber. Het spreekt niet alleen tot de verbeelding maar heeft ook het vermogen om toegevoegde waarde efficiënt te communiceren. Dankzij deze unieke kwaliteiten zijn afbeeldingen en video’s de laatste jaren een daverend succes geweest. En dat succes smaakt naar meer, zowel voor bedrijven als consumenten. We zijn immers visueel ingestelde wezens en we verlangen ernaar om op dezelfde manier met de digitale wereld om te gaan als met de ‘echte’ wereld om ons heen.

AR en VR maken die natuurlijke interactie mogelijk. Ze vormen samen een Extended Reality die de weg vrijmaakt voor nieuwe digitale ervaringen. Augmented Reality laat digitale ervaringen overlappen met de echte wereld via smartphones, tablets en andere apparaten, waardoor bezoekers in beiden werelden tegelijk aanwezig kunnen zijn. Bij Virtual Reality wordt daarentegen speciale hardware ingezet om gebruikers in een compleet afgesloten virtuele omgeving te plaatsen. Daar kunnen zij vervolgens genieten van ervaringen die in de fysieke wereld normaliter niet mogelijk zouden zijn.

Deze innovatieve technologieën vormen de fundering voor een nieuwe generatie digitale ervaringen. Grote spelers zoals Facebook, Google en Microsoft investeren sterk in VR en AR. Zij willen de unieke krachten van deze technologieën toevoegen aan hun eigen ecosystemen. En met succes: door de Bitmoji van Snapchat en de “Shoppable AR”-functie van het platform hebben adverteerders nu al nieuwe kansen om verbinding te zoeken met jongere doelgroepen.

Ondertussen grijpen internationale retailers ook hun kansen. IKEA heeft Place uitgebracht, een app waarin consumenten meubels binnen hun eigen huis kunnen ‘zien’ voordat ze dit kopen. The Gap heeft een AR-applicatie samen met Google ontwikkeld. Met Dressing Room kunnen consumenten digitaal kleding passen zonder dat ze naar de winkel hoeven te gaan. Op gebied van VR zien we ook ontwikkelingen. Zo biedt Marriott de VRoom Service. Hiermee kunnen gasten verre bestemmingen beleven zonder ooit hun kamer te verlaten. Volvo heeft Google Cardboard gebruikt om potentiële klanten virtuele proefritten aan te bieden, terwijl de New York Times dezelfde techniek gebruikte om de beleving van bepaalde artikelen te versterken.

Er hangt een experimentele sfeer om al deze innovaties, maar dat is ook precies de bedoeling: ze laten ons zien wat er mogelijk is als ondernemingen AR en VR met hun digitale marketing verweven. En dit is nog maar het begin van de trend. Investeringen in Extended Reality zullen de komende jaren een enorme vlucht nemen, van $11,4 miljard in 2017 naar $215 miljard in 2021. Dat is een hoop ruimte om te groeien – en een overtuigende reden om ermee te beginnen.

19. Growth hacking

Een snellere, scherpere, meer samenwerkingsgerichte en meer experimentele kijk op digitale marketing is tegenwoordig niet alleen maar iets voor lean startups en techreuzen meer. Steeds meer bedrijven beginnen growth hacking te omarmen. En daar zijn goede redenen voor: in het tijdperk van digitale transformatie is een groeigerichte houding absoluut noodzakelijk om relevant te kunnen blijven. Het feit dat veel organisaties nieuwe rollen inrichten op de C-level en Chief Growth Officers aanwijzen om hen naar een betere toekomst te leiden laat zien dat growth hacking geen tijdelijke hype is.

Het grote voordeel van growth hacking is dat het dezelfde voordelen biedt voor bedrijven op iedere schaalgrootte. Dropbox, Uber en Airbnb hebben het stuk voor stuk al met groot succes toegepast. Dropbox rolde in 2008 het refer-a-friend systeem uit, waarbij bestaande gebruikers meer opslagruimte konden verdienen als zij nieuwe gebruikers aanbrachten. De resultaten waren indrukwekkend: het aantal geregistreerde gebruikers schoot in vijftien maanden omhoog van 100.000 naar 4 miljoen. De referrals vormden 35procent van alle dagelijkse aanmeldingen. Ondertussen gebruikte Airbnb een vergelijkbare tactiek om het aantal nieuwe gebruikers en boekingen met 300 procent te verhogen.

Nu zijn dit natuurlijk legendarische succesverhalen. Maar het is belangrijk om te onthouden dat ze niet voortgekomen zijn uit een specifieke methode of technologie. Growth hacking is een mindset. Het daagt ondernemingen uit om een innovatieve, schaalbare en intens klantgerichte aanpak te kiezen voor hun digitale marketing, eentje die samenwerking tussen sales, marketing en productontwikkeling maximaliseert. Waarom zou je maanden werken aan een strategie die alleen in theorie werkt, wanneer je ook iedere week aannames zou kunnen testen om de beste strategie in de praktijk te ontwikkelen?

Nu zijn er daarbij natuurlijk wel specifieke voorwaarden voor succes. Wil je de meerwaarde van growth hacking echt realiseren? Dan zal jouw organisatie ook een Agile mindset moeten aannemen. Iteratieve processen vereisen een experimentele mentaliteit. De neiging naar grootse plannen zal plaats moeten maken voor een pragmatische aanpak van testen, verbeteren en implementeren. En aangezien echte gebruikersdata bij growth hacking een onmisbaar hulpmiddel is zal het toepassen van AI en machine learning een logische volgende stap zijn.

Deze inzet zal echter wel zijn vruchten afwerpen. Growth hacking is een essentiële trend in digitale marketing voor de komende jaren, juist omdat het traditionele silo’s overstijgt en diverse aspecten van jouw bedrijfsvoering samenbrengt in een coherente, user-driven doelstelling. Het stelt jouw organisatie in staat om snel te experimenteren binnen zowel jouw marketingkanalen als jouw productontwikkeling. En omdat je daarbij altijd toetst wat jouw gebruikers willen, stelt growth hacking jou in staat om de meest efficiënte manieren om nieuwe leads te verwerven te ontdekken en te implementeren.

Onmisbare inzichten in next-gen digitale marketing

De digitale wereld is altijd in beweging. Verandering is onvermijdelijk. Naarmate nieuwe technologieën blijven samenkomen en versmelten en er een nieuwe generatie consumenten aan het roer van de wereldeconomie komt zal de snelheid van die veranderingen alleen maar toenemen.

Als je op een betekenisvolle manier contact wil leggen met de consumenten van de toekomst, dan zal je jezelf goed moeten voorbereiden. De belangrijkste trends in digitale marketing zijn daarbij onmisbaar:

  1. Mobile-first marketing  is een must. Mobiele apparaten zorgen voor 52 procent van alle traffic en dat aandeel stijgt. Wil je daarop inspelen? Dan moet jein mobile-first touchpoints investeren.

  1. Online consumenten willen slimmere advertenties. Adblockers zijn populairder dan ooit en daar zijn goede redenen voor. Advertenties moeten online ervaringen niet verstoren.
  1. Influencer marketing biedt goede resultaten. Merken verdienen $6,50 voor elke $1 die zij uitgeven. Maar hou het micro: Gen Y en Z horen liever geloofwaardige, kleinschalige verhalen.
  1. Micro-moments helpen jou om contact te maken met moderne doelgroepen. Millennials bekijken hun mobiel 150 keer per dag. Dat zijn essentiële bindingsmomenten voor jouw merk.
  1. Omnichannel marketing is de toekomst van commerce. Consumenten zijn op zoek naar naadloze ervaringen. 87 procent gelooft dat bedrijven daarop moeten focussen. Luister naar hen.
  1. Content vereist commitment. 72 procent van alle marketers ziet relevante content als de beste SEO-tactiek. Ontwikkel een sterke contentstrategie en blijf die hoogwaardige content leveren.
  1. Video is de toekomst. In 2020 vormt het 79 procent van al het internetverkeer. 50 procent van alle online gebruikers zoekt videocontent voordat zij een aankoop maken. Hou het alleen wel kort!
  1. Brand storytelling is tegenwoordig onmisbaar. 92 procent van alle consumenten wil dat bedrijven hun advertenties als verhalen laten aanvoelen. De waargenomen waarde neemt daardoor toe.
  1. Het is tijd voor diversiteit in digitale marketing. 85 procent van alle vrouwen herkent zichzelf niet in advertenties. Inclusiviteit bij LGBTQ biedt juist kansen. Hier kan jouw merk sterk mee groeien.
  1. Privacy is niet zomaar een woord. De schandalen rond Equifax en Cambridge Analytica hebben veel losgemaakt. Wetten als de GDPR laten zien dat privacy-by-design de toekomst heeft.
  1. Social media verandert op alle fronten. Live stories lokken consumenten met FOMO. Messaging biedt nieuwe kansen voor marketing. En social CRM neemt ook een vlucht.
  1. Kunstmatige intelligentie is een van de belangrijkste trends in digitale marketing. Het helpt om echte personalisatie mogelijk te maken en laat marketingtalent weer creatief werk doen.
  1. De toekomst van voice search ziet er goed uit. In 2020 zal 50 procent van alle zoekopdrachten voice search zijn. Wil je onderwerp van gesprek blijven? Dan moet je hiermee aan de slag gaan.
  1. Visual search maakt ook indruk. Google, Pinterest en Microsoft gebruiken computer vision om consumenten op nieuwe manieren helpen zoeken. Laat je doelgroep zien wat je in huis hebt.
  1. De chatbots komen. 47 procent van alle consumenten is bereid om direct van bots te kopen. 51 procent gelooft dat jouw onderneming 24/7 bereikbaar moet zijn. Reden genoeg om te experimenteren.
  1. Consumenten houden van personalisatie. 91 procent geeft de voorkeur aan merken die persoonlijke relevante suggesties doen. Maar ze houden niet van dwang. Maak er een vrije journey van.
  1. Marketing automation elimineert repetitief werk. Zo houdt jouw talent meer tijd over voor creativiteit. En kan je twee keer zoveel leads genereren en ook nog effectiever communiceren.
  1. AR en VR leggen de basis voor de digitale ervaringen van de toekomst. Wil je de kansen van Extended Reality benutten? Hoe sneller je ermee aan de slag gaat, hoe beter de voorbereiding.
  1. Growth hacking is niet alleen maar voor startups, tegenwoordig. Het is de ideale mindset voor groei in digitale marketing. De nadruk op samenwerken zal jouw efficiëntie sterk vergroten.

Maar je zal deze hypermoderne technologieën en best practices ook effectief moeten implementeren. Dat betekent dat jouw organisatie een experimentele houding zal moeten omarmen. Je zal comfortabel moeten worden in een steeds dynamischer worden omgeving – en partners moeten zoeken die zich daar ook thuisvoelen.

Wij zullen deze trends blijven bijwerken aan de hand van de meest recente ontwikkelingen. Zo heb je altijd direct toegang tot de inzichten die je nodig heeft om jouw onderneming voor te bereiden op de toekomst van digitale marketing. En als je ooit meer hands-on ondersteuning nodig hebft hoef je het alleen maar te vragen. Wij zijn immers net zo enthousiast over de toekomst als jij dat bent– en we weten precies hoe we jouw organisatie erheen moeten loodsen.

 

Auteur: Lennart Sloof