Niet zo lang geleden waren gas en elektriciteit allerminst veeleisende producten; bovendien zo goed als onzichtbaar voor de gebruikers. Die tijd is echter lang vervlogen. Ooit had Nederland slechts enkele energieaanbieders — nu zijn het er tientallen. Hoe kan je als nutsbedrijf daar op inspringen?

Een van de centrale trends in 2018 is Design Outside the Lines. Omschreven door Fjord, deel van Accenture Interactive, kaart deze trend het belang aan van een nieuwe ontwerpbenadering. Ontwerpers moeten zich blijven ontwikkelen om relevant te blijven voor moderne organisaties. Echte impact vergt een fris perspectief.

Deze Insight biedt een praktisch voorbeeld van deze trend en diens potentie. We zullen de uitdagingen van het digitale tijdperk voor nutsbedrijven onderzoeken en bekijken hoe Design Thinking bedrijven helpt in het verfrissen van hun waardeproposities en hen op een dieper niveau met consumenten laat omgaan.

Fjord Trends 2018: Design outside the lines from Fjord on Vimeo.

De liberalisering van de energiemarkt in 2004 - en de daarop volgende ontkoppelling van diensten - heeft een eerlijk speelveld opgeleverd. Dit bood nieuwe concurrenten als MainEnergie en BudgetEnergie een eerlijke kans in deze markt. Traditionele bedrijfsmodellen kwamen hierdoor onder vuur te liggen.

Deze nieuwelingen hebben zich met veel enthousiasme gericht op het veroveren van een plek in de energiemarkt, door te profiteren van de nieuwe energietrends en -technologieën. Deze inspanningen zorgden voor verandering en disruptie op een ongeëvenaarde schaal; de oude garde moest zich aanpassen. Consumenten kunnen door deze ontwikkelingen gemakkelijk overstappen naar andere aanbieders.

Het Belang van Mens-georiënteerde Trends in de Energiemarkt

Een van de belangrijkste ontwikkelingen voor nutsbedrijven is de opkomst van liquide verwachtingen. Nu banken, reisbureaus, en webshops steeds gebruiksvriendelijker worden, zijn de verwachtingen van hedendaagse consumenten flink gestegen voor alle andere bedrijven: als Uber het kan, Apple het kan, Zara het kan en zelfs verzekeringsmaatschappijen het kunnen, mogen nutsbedrijven niet achterblijven. 

De verhoogde verwachtingen van consumenten brengen uiteraard al moeilijkheden met zich mee, maar de onophoudelijke technologische disrupties zijn ook een constante last. Recente energietrends illustreren de mate van verandering in de markt. Zonnepanelen worden goedkoper en efficiënter, waardoor bedrijven en consumenten zonnepanelen steeds meer als aantrekkelijk instrument zien. Bovendien hebben onafhankelijke oplossingen voor energie-opslag, zoals Tesla’s Powerwall en andere accupacks, ervoor gezorgd dat gedecentraliseerde energieproductie en micronetten verre van ondoenlijk lijken. Slimme meters en domotica zijn tegenwoordig ook belangrijke instrumenten voor consumenten om elk aspect van hun energiegebruik te optimaliseren.

Het effect van deze ontwikkelingen laat een duidelijke trend zien in de energiemarkt: klant-georiënteerde oplossingen voeren de boventoon —en zullen de komende jaren dominant blijven.

Begrijp Nieuwe Energie-initiatieven

Het leveren van goede consumentenervaringen is uitzonderlijk belangrijk. Nieuwe nutsbedrijven maken al gretig gebruik van dit inzicht om de markt te herdefinieren. Bedrijven als Vandebron en Powerpeers hebben in Nederland nieuwe manieren uitgevonden om stroom aan te bieden. Zij bootsen bedrijven als Airbnb na door nutsbedrijven niet in de transactie te betrekken. Consumenten kunnen dan rechtstreeks elektriciteit kopen bij onafhankelijke producenten, zoals boeren met windmolens op hun land.

Gevestigde nutsbedrijven maken ook aanpassingen. Zo heeft Eneco Toon geintroduceerd, een slimme meter die gebruikers hun dagelijks energiegebruik laat zien en via een app over de energievoorzieningen van hun huis laat beschikken. Traditionele bedrijven lopen daarentegen tegen unieke obstakels aan. Enerzijds missen deze bedrijven de flexibiliteit van startups, omdat zij de last van hun legacysystemen, traditionele processen en verstokte bedrijfscultuur meedragen. Anderzijds hebben deze bedrijven een grote groep trouwe klanten en een gevestigde, betrouwbare naam. Dit biedt vruchtbare grond voor innovatie en een nieuwe propositie.

Deze uitdagingen aangaan vergt een fris perspectief; men moet bovendien klein kunnen testen, zonder bestaande bedrijfsmodellen op te geven. Accenture heeft de laatste jaren gewerkt met meerdere nutsbedrijven om dit te bereiken. We hebben klanten geholpen met het ontwikkelen en bereiken van nieuwe KPI’s, het verbeteren van de medewerkerstevredenheid, en het uitrollen van innovatieve online zelfbedieningsoplossingen—zonder de gewone bedrijfsinvulling te storen. Wat is de sleutel tot success? Het omarmen van Design Thinking en dit gebruiken als krachtige tool voor verandering en innovatie.

Een Inleiding tot Design Thinking

Design Thinking biedt een holistisch kader voor het tot stand brengen van deze ervaringen. Het combineert de vaardigheden en inzichten van ontwerpers met de operationele kracht van multidisciplinaire teams. Hierdoor kunnen energieaanbieders niet alleen duurzame innovaties ontwikkelen en implementeren die consumenten aanspreken, maar kunnen zij deze innovaties ook constant aanpassen aan de veranderende behoefte van de klant.

Accenture heeft een unieke benadering tot Design Thinking ontwikkeld: we combineren Design Thinking als mindset met praktische en strategische ontwerpvaardigheden, industrie-expertise, en sterke technische ondersteuning voor implementatie. Deze uitgebreide benadering is extreem goed van pas gekomen in onze samenwerking met nutsbedrijven. Dit is te danken aan vijs krachtige principes:

1. Per Definitie Mens-georiënteerd

De kern van Design Thinking is de gebruiker. Het is per definitie mens-georiënteerd: het richt zich op de wensen en behoeftes van de mensen met wie jouw bedrijf in aanraking komt. Het is echter niet beperkt tot klanten: werknemers en partners vallen ook onder het bereik. De tevredenheid van de gebruiker is uiteindeiljk het grootst wanneer zij zich volledig begrepen voelen. Dat is waarom Design Thinking altijd zowel de gewenste  als de huidige user journey in beeld heeft, zodat de realiteit naar de wens kan worden omgezet. Energiedirect.nl heeft dit bijzonder succesvol toegepast en heeft daarmee zijn gebruikerservaring aanzienlijk verbeterd.

2. Creatief, Speels en Open

De Design Thinking methodologie nodigt je uit om je comfortzone te verlaten en uitdagingen vanuit een nieuw perspectief te zien. Het volhardt in het benadrukken en belonen van creativiteit en openheid. Dit genereert niet alleen meer energie bij de betrokken mensen, maar het bevordert ook betere, gevarieerde oplossingen. Bovendien stimuleert de creatieve sfeer een cultuur van ondernemerschap: teams zullen makkelijk omschakelen naar de juiste mindset en samen nieuwe innovaties ontwikkelen. Momenteel helpt Accenture Essent B2B met het initiëren van design sprints. Dit is een goede manier om de voordelen van Design Thinking te verkennen en te integreren in jouw organisatie.

3. Stapsgewijs en Behendig

De verwachtingen van consumenten veranderen constant. Een rigide benadering zal daarom zelden het gewenste resultaat geven. Design Thinking is een inherent stapsgewijs proces, wat het voortdurend testen en verbeteren van nieuwe toepassingen in de hand werkt. Nieuwe functies kunnen meteen toegepast worden, waardoor de impact meteen goed kan worden ingeschat. 

4. Door Prototypes Gedreven

Traditionele ontwikkelingsmethodes hebben een hoge kans op mislukking vanwege hun “eerst doen, dan denken” mentaliteit. Met Design Thinking leg je nooit al je eieren in één mandje. Je richt je niet op één nieuwe energietrend, maar je kijkt naar meerdere; je ontwikkelt prototypes van beperkte omvang om te testen bij een specifieke groep gebruikers. De inzichten die dit oplevert zal duidelijk maken welk prototype levensvatbaar is.

5. Samenwerkend en Inclusief

Design Thinking strekt zich uit over alle niveaus van de organisatie zonder je vast te zetten. Het is ook niet gebonden aan een bepaalde schaal, dus zijn er geen noemenswaardige obstakels voor implementatie. Het bouwen van multidisciplinaire teams verzekert een diverse mix aan expertise en een hoge mate van motivatie. De betrokkenen zullen dan ambassadeurs worden in hun eigen afdelingen; zij verspreiden hun enthousiasme, waardoor er voor het bedrijf een natuurlijke verschuiving richting innovatie plaatsvindt.

To watch this video you need to accept marketing cookies

Benut de Kracht van Design Thinking en Creëer Langdurige Waarde

Startups voeren flink de druk op voor winstmarges en bedrijfsmodellen. Toch kunnen de gevestigde namen in de Nederlandse energiemarkt optimistisch zijn. Hun omvang en reputatie zijn grote voordelen en de nieuwe, revolutionaire technologieën bieden zeer voordelige kansen in de industrie. Moderne energiegebruikers wachten verheugd op vernieuwing — dit is vruchtbare grond voor bedrijven.

Design Thinking biedt ongelofelijk veel: verenig je werknemers met een gezamenlijk doel, spoor je partners aan, en laat je klanten genieten zoals ze zich dat nog nooit hebben kunnen voorstellen. Het biedt een snelle, holistische, en kostenefficiënte anier om problemen op te lossen en waardeproposities te ontwikkelen, zonder jouw conventionele bedrijf te verstoren.

Kort gezegd: omarm Design Thinking als je een krachtige methode zoekt om nieuwe waarde voor je klanten te ontwikkelen.