'Probeer eerst zelf te begrijpen, dan om begrepen te worden'

In een serie persoonlijke portretten staat het verhaal achter onze mensen centraal. Wat drijft en inspireert hen? Welke ontwikkeling maken ze door in leven en loopbaan? Welke keuzes maken ze daarbij? En waar dromen ze van? Het zijn immers de mensen die Accenture maken tot wat we zijn.
portrait-4066-sander-van-der-heijden-headerjpg.jpg

Dit is het portret van  Sander van der Heijden, Managing Director Chemicals & Natural Resources bij Accenture Nederland en lid van het Netherlands Leadership Team (NLT).

Sander van der Heijden, Managing Director Chemicals & Natural Resources

‘In april 2016 kwam ik bij Accenture, en in juli werd ik gevraagd voor het Netherlands Leadership Team. Dat was zowel een groot compliment als een enorme blijk van vertrouwen. Het feit dat de meeste Managing Directors van Accenture “eigen kweek” zijn, heeft voor- en nadelen. Een voor de hand liggend voordeel is dat de MD’s de organisatie, de bedrijfstakken, de mensen en hun markten door en door kennen. Maar de uitdaging zit hem in het feit dat ze niet noodzakelijkerwijs evenveel kennis bezitten van buiten de organisatie als je misschien zou willen.

In de afgelopen 20 jaar heb ik voor diverse bedrijven gewerkt, zowel aan de technische kant als in de professionele dienstverlening. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om de ervaringen en best practices die ik bij andere bedrijven en klanten heb opgedaan, te delen. Gelukkig staan mijn collega’s bij Accenture ook echt open voor nieuwe ideeën en nieuwe manieren om dingen te doen. Naar mijn mening is het omarmen van verandering een van de sterke punten van Accenture.

Die baan was gewoon voor mij bestemd

Terugkijkend op mijn carrière, zijn er drie cruciale elementen die altijd aan de basis hebben gelegen van wat ik doe: business development, de chemische procesindustrie en nieuwe technologieën. In vrijwel al mijn vorige banen heb ik die in zekere zin kunnen combineren. Deze baan bij Accenture was een uitdagende combinatie van alle drie de elementen, en was gewoon voor mij bestemd. Dit was de weg die ik moest gaan. Het vooruitzicht om voor Accenture te werken, een bedrijf dat vooroploopt in alles dat “nieuw” is, opende het perspectief van eindeloze mogelijkheden om nieuwe dingen te leren. Dus ik moest deze kans wel grijpen.

Wat motiveert jou?

Persoonlijke groei is een van mijn grootste drijfveren. Ik ben dan ook heel gemotiveerd om nieuwe vaardigheden te leren en nieuwe inzichten op te doen. Want dat is belangrijk voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Zo werd ik enkele jaren geleden, toen ik begon met openwaterzwemmen, gevraagd of ik wilde beginnen met het trainen voor de 500 meter of voor de twee kilometer. Ik koos meteen voor de laatste optie. Zo dwong ik mezelf om te groeien.

Die drang definieert wie ik ben en waarom ik van mijn nieuwe uitdaging bij Accenture geniet. Ingewikkelde problemen aanpakken en proberen op te lossen is een belangrijke drijfveer. Wat ervoor nodig is om te slagen? Ik denk het vermogen om goed naar je klanten te luisteren en de uitdagingen waar ze voor gesteld worden echt goed te snappen. Dat is heel belangrijk. Die inzichten deel ik dan met onze teams, en zo bepalen we hoe we de klant het best kunnen ondersteunen. Om Stephen Covey te citeren: “Probeer eerst zelf te begrijpen, dan om begrepen te worden” – een slogan waar ik volledig achter sta. Het is een kwestie van bescheiden nieuwsgierigheid. Bij het oplossen van complexe problemen probeer ik zo goed mogelijk gebruik te maken van ieders sterke kanten binnen een team. Het team aanmoedigen en motiveren om zo te werken helpt mij ook om mijn rol, met de daarbij behorende verantwoordelijkheden, zo goed mogelijk te vervullen.  

Kijk altijd naar het grotere geheel

Bijvoorbeeld, als een klant ons benadert met de vraag een nieuw CRM-systeem te implementeren, ga ik altijd na wat ze er precies mee willen bereiken. Het is belangrijk om het grotere geheel te begrijpen, en de onderliggende motivaties. Als wij bijvoorbeeld concluderen dat een nieuw CRM-systeem niet tot het gewenste resultaat zal leiden, dan gaan we op zoek naar alternatieven. Het complete plaatje stelt je in staat om met de beste oplossing te komen. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.

Voor onze klanten is het niet langer afdoende om het beste product te maken

De huidige markt van chemische en natuurlijke grondstoffen biedt talloze interessante uitdagingen. De sector is zichzelf in zekere zin opnieuw aan het uitvinden, waarbij bedrijven overgaan van een productgerichte benadering naar een klant- of dienstgerichte benadering.  Een bedrijf dat vitamines produceert kan bijvoorbeeld gaan samenwerken met een hardwarepartner om het niveau van die specifieke vitamines in het bloed te kunnen monitoren. Daarmee creëer je tevens een dienst, die dan weer kan worden aangeboden aan ziekenhuispatiënten. Op dezelfde manier kan een bedrijf dat coatings voor schepen produceert, besluiten om niet langer alleen coatings te verkopen, maar ook te monitoren hoeveel mijlen een schip aflegt. Met die informatie kun je de rederij laten weten wanneer het weer tijd wordt voor een nieuwe coatinglaag. Als een schip dan toch al in de haven ligt voor ander onderhoud, sla je twee vliegen in een klap.

“Om de concurrentie te verslaan heb je meer nodig dan alleen het beste product”

De kracht van Accenture zit hem in het begrijpen van de uitdagingen van onze klanten. En in de mogelijkheden om klanten in hun bedrijfsvoering te ondersteunen met digitale technologie. Zowel door te adviseren als ondersteuning met de praktische uitvoering. Het feit dat de markt zo dynamisch is, met zoveel dilemma’s en kansen, is een van de belangrijkste redenen waarom ik mijn baan zo leuk vind.

 

Sander van der Heijden, Managing Director Chemicals & Natural Resources, Accenture

Ik vind een gezonde balans tussen werk en privé heel belangrijk

Uiteraard bestaat het leven uit meer dan werken. Ik vind een gezonde balans tussen werk en privé heel belangrijk. Wandelen is een echte passie van mij. Toen ik jong was, gingen we tijdens de vakanties altijd al wandelen en skiën in Zwitserland en Oostenrijk. En toen ik van 1995 tot 2000 in het Verenigd Koninkrijk woonde, genoot ik van lange wandeltochten door Schotland en Wales. In die tijd heb ik mijn vrouw Cherry ontmoet, die nu ook compleet verslingerd is aan wandelen. We hebben al talloze tochten ondernomen, maar ons grootste avontuur was toch wel onze trektocht over het Dhaulagiri Circuit in de Himalaya, in 2011. Drie weken intensief wandelen naar een hoogte van 5500 meter, met alleen het hoognodige als bagage. Het jaar daarop volgden we de Haute Route, door de Franse en Zwitserse Alpen.

Ik houd van het contrast

Ik houd niet alleen van het fysieke aspect van bergwandelen, het is ook een vorm van mindfulness. Het brengt me terug naar de basis, naar het hier en nu. Er is geen wifi, geen mobiele ontvangst, niks van dat alles. Ik houd van het contrast tussen het in de natuur zijn en je alleen maar concentreren op het bereiken van de top van de berg en het omgaan met de complexe uitdagingen waarvoor de klanten ons stellen en ons intensieve werk, dat nooit ophoudt. Met wandelen laad ik mijn batterij weer op en dan kom ik vol nieuwe energie en barstensvol nieuwe ideeën weer thuis.’

Sander van der Heijden, Managing Director Chemicals & Natural Resources

Sander van der Heijden (1967)

Studeerde: M.Sc. in Chemical Technology, TU Delft (1992)
Werkt bij Accenture sinds: April 2016
Thuissituatie: Getrouwd met Cherry
Is dol op: Een goed glas whisky (na een inspannende wandeling in de Schotse heuvels)
Ergert zich aan: Koppigheid
Eet graag: ‘Fish and chips’ in Brighton
Op het nachtkastje: A pictorial guide to the Lakeland Fells, Book 6: The North Western Fells, van A. Wainwright
Luistert graag naar: Allerlei liedjes, vooral uit de jaren ’70, ’80 en ’90, maar geen specifiek genre. Van de Andrew Sisters tot Kraftwerk, Paulo Nuttini en Sam Smith. Ik ben ook een fan van de Beatles én de Rolling Stones (ja, dat mag!) en ik speel gitaar.
Laatste aankoop: Een huis. We verhuizen in de lente van 2017.
Wat heb je de afgelopen week geleerd? Tijdens een cursus van Accenture had ik ineens een ‘eye-opener’: als iets voor je gevoel niet helemaal lekker zit, aarzel dan niet om het aan te kaarten. Maak het onbespreekbare bespreekbaar. Als je er niets mee doet, loopt het misschien niet goed af, dus het is in het belang van beide partijen om het op tafel te leggen.
Zou in het vliegtuig graag zitten naast: Jools Holland. Hij is een ster in het samenbrengen van de beste muzikanten, vooral tijdens zijn jaarlijkse Hootenanny.
Life-changing event: Het overlijden van mijn vader in april 2015. Ik woonde bij mijn vader vanaf mijn veertiende en we hadden een heel speciale band. Ik mis hem, en zijn overlijden heeft me doen beseffen dat ik van iedere dag moet genieten.
Mijn belangrijkste leerervaring: Iedereen heeft altijd gelijk vanuit zijn of haar standpunt bezien. Er is niet slechts één waarheid; er zijn altijd verschillende invalshoeken.
Mooiste plek op aarde: Langdale, in het Engelse Lake District
Hobby’s/passies: Ik heb er veel, maar mijn nummer 1 is toch wel bergwandelen
Dit weet niemand van mij: Ik mediteer
Lijfspreuk: ‘The secret of happiness is very simply this: let your interests be as wide as possible, and let your reactions to the things and persons that interest you be as far as possible friendly rather than hostile’ – Bertrand Russell (The Conquest of Happiness)

Auteur: Inge Abraham

Meest recente van @accenturenl  op Instagram

spinner