In de post-digitale wereld is succes sterk afhankelijk van jouw vermogen nieuwe technologieën in te zetten om klanten, medewerkers en partners ongekende gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Benut deze technologieën met oog voor vertrouwen, verantwoordelijkheid, privacy en beveiliging.

De post-digitale wereld is aangebroken. Ben jij er klaar voor?

De wereld is continu in beweging. Veel bedrijven zetten hun eerste voorzichtige stappen in een nieuwe wereld die zich voortdurend aanpast aan nieuwe omstandigheden. Met digitale technologieën kan je jouw klanten tot in de kleinste details begrijpen. Dit biedt de kans om klanten via veel meer kanalen te bereiken en ecosystemen met nieuwe businesspartners te versterken.

Tegelijkertijd is digitaal niet langer een onderscheidende factor. Bijna vier vijfde (79 procent) van de meer dan 6.600 ondervraagde business en IT-managers is ervan overtuigd dat digitale technologieën, zoals social, mobiel, analytics en cloud (SMAC), al een integraal onderdeel van hun organisatie zijn.

We staan dus op een kruispunt. De meeste bedrijven hebben hun digitale transformatie afgerond waardoor digitale technologieën niet meer een voorsprong op je concurrenten bieden. Dat neemt niet weg dat digitale oplossingen de relatie tussen bedrijven en de maatschappij, en de verwachtingen van individuen, enorm blijft beïnvloeden.

Kortom, we zijn aangekomen in een post-digitale wereld. Onze Accenture Technology Vision 2019 helpt you voor te bereiden voor deze nieuwe fase. Ben jij er klaar voor?

To watch this video you need to accept marketing cookies

Hyper gepersonaliseerd en on demand

De post-digitale wereld is een wereld waarin producten, diensten en zelfs de omgeving van consumenten voortdurend op maat gemaakt worden. Bedrijven voorzien individuen in alles wat ze nodig hebben en zo wordt ieders werkelijkheid vormgegeven.

Er zijn voorbeelden te over van organisaties waar personalisatie hun onderscheidende kenmerk is. Het grootste e-commerce bedrijf van Japan, Zozotown, levert bijvoorbeeld ‘custom fast fashion’. Hun strakke spandex (lycra) Zozosuits zijn gekoppeld aan een speciale app die de maten van klanten heel precies opmeet, waarna op maat gemaakte broeken gefabriceerd worden. Ook Gilette speelt in op individuele voorkeuren in de health en beauty markt. Samen met 3D print startup Formlabs bieden ze op maat gemaakte scheermessen aan. Klanten creëren via de website hun eigen gepersonaliseerde product. Dit digitale ontwerp wordt vervolgens fysiek geprint, samengesteld en verstuurd. Sam’s Club heeft een app ontwikkeld die via machine learning en historisch aankoopdata automatisch boodschappenlijstjes voor klanten opstelt en, binnenkort, ook de ideale winkelroute bepaalt.

Al deze bedrijven zoeken naar manieren om de wereld rondom consumenten vorm te kunnen geven. Ze kiezen de juiste momenten om hun producten en diensten aan te bieden. Als je deze bedrijven afzonderlijk observeert, zie je dat het steeds draait om hyper-personalisatie en on demand digitale services. Dit wijst op een fundamentele verschuiving van hoe mensen de wereld in de toekomst gaan, en willen, ervaren. Binnenkort creëert ieder individu zijn eigen persoonlijke werkelijkheid en is echt elk moment een kans voor jouw business om hier een bijdrage aan te leveren.

Digitale verzadiging

Digital-native bedrijven en organisaties die hun transformatie hebben afgerond, bestoken consumenten met digitale diensten en producten. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en de continue stroom nieuwe social mediamerken zijn logische plekken om informatie te vinden of te delen. Smart home-apparatuur creëert contextuele interacties tussen de digitale en fysieke wereld (“Hey Google, help me herinneren dat ik langs de financiële administratie ga als ik op kantoor ben”), directe verzoeken voor fysieke producten (“Alexa, bestel vaatwastabletten.”) en zelfs digitaal gedreven sociale interacties vanaf elke plek (“Siri, bel mijn moeder via FaceTime.”).

De digitale verzadiging van onze werkelijkheid biedt unieke mogelijkheden. Je kan jouw klanten tot in het kleinste detail begrijpen en hebt meer kanalen dan ooit beschikbaar om hen te bereiken. En omdat bedrijven langzaam hetzelfde digitaliseringsniveau bereiken, ontstaan er meer digitale ecosystemen en partners om holistische klantervaringen te creëren.

In het Accenture Technology Vision 2019 onderzoek geeft 45 procent van de ondervraagden aan dat de innovatiesnelheid binnen hun organisatie de afgelopen drie jaar sterk is toegenomen.

Een parallelle transformatie

Mensen bewandelen een parallel pad als bedrijven en nemen nieuwe technologieën razendsnel over. Sterker nog, hun digitale transformatie loopt sneller dan die van bedrijven en dat maakt consumenten steeds selectiever en veeleisender. Dit daagt organisaties uit om samen te werken of zich op andere manieren aan te passen.

De snelheid waarmee innovatie wordt omarmd blijft alleen maar toenemen. Na de introductie van de mobiele telefoon duurde het twaalf jaar om 50 miljoen gebruikers te bereiken. Het internet had maar zeven jaar nodig om hetzelfde punt te bereiken. En als we naar digitale technologieën kijken, is het tempo adembenemend. Facebook had binnen drie jaar 50 miljoen gebruikers en WeChat haalde dat al binnen een jaar. Augmented reality game Pokemon GO bereikte dat aantal in slechts 19 dagen.

Nieuwe verantwoordelijkheden

Als je al deze nieuwe uitdagingen aangaat, moet je ook oog hebben voor nieuwe verantwoordelijkheden. Met technologieën die dieper in de levens van mensen doordringen en hun werkelijkheid bepalen, moet je als bedrijf absoluut rekening houden met vragen rondom privacy, veiligheid, ethiek en aansturing.

Succesvolle bedrijven benutten nieuwe technologieën met oog voor vertrouwen, verantwoordelijkheid, privacy en beveiliging.

Een voorbeeld hiervan is het gebruik van drones. Zo zet een Zwitsers postbedrijf ze in voor het vervoer van tijdgevoelig labmateriaal tussen ziekenhuizen. Zo voorkomen ze vertraging door wegvervoer. Dit roept wel vragen op over de patiëntveiligheid, privacy en databeveiliging. Maar ook over het navigeren in het luchtruim. Daarom heeft AirMap een managementsysteem ontwikkeld voor het deel van het luchtruim waar drones meestal vleien. Samen met Microsoft Azure is een platform gebouwd waarmee de autoriteiten het droneverkeer in hun gebied kunnen monitoren en beheren. Op die manier helpt het platform bedrijven om ook aspecten zoals veiligheid en compliance mee te nemen in hun drone-initiatieven.

Door je als beheerder van persoonlijke werkelijkheid te positioneren, heb je ook een nieuw soort verplichting naar de samenleving. Maar hoe is de potentiele impact van producten en diensten op de maatschappij meetbaar als er onbeperkte mogelijkheden zijn? En hoe voorkom je het overschrijden van ethische grenzen als de realiteit steeds wijzigt? Een andere vraag is hoe bedrijven kansen verantwoord kiezen. Als het mogelijk is om alles vrijwel direct te kunnen leveren, is het belangrijk te beseffen dat ‘kunnen’ niet altijd ‘moeten’ betekent.

De tech trends van 2019

We hebben in onze Technology Vision 2019 aangetoond dat we inderdaad naar een post-digitaal tijdperk gaan. Maar wat betekent ‘post-digitaal’ dan voor jouw business? Bedrijven zetten vol in op het afronden van de digitale transformatie om die investeringen te optimaliseren. Tegelijkertijd kijkt men al met een strategisch oog vooruit. Dat doen ze door zich te concentreren op kansen en een plek te zoeken in de ecosystemen van het post-digitale tijdperk. Bovendien doen organisaties digitale investeringen specifiek gericht op de post-digitale toekomst. Het zijn de leiders die zo voorsorteren op wat komen gaat. Een gedigitaliseerde organisatie is immers het fundament voor alle toekomstige innovatie.

De Accenture Technology Vision 2019 signaleert dan ook vijf trends die de komende vijf jaar bepalend zijn voor de strategie en ontwikkeling van jouw bedrijf. Binnen de trends is zichtbaar dat de digitale verzadiging veel verwachtingen, kansen en risico’s voor alle sectoren oproept. Daaraan gekoppeld is de vraag hoe je nieuwe manieren vindt om je te onderscheiden in een wereld die richting een post-digitale wereld beweegt.

Trend 1. DARQ power – Doorgrond het DNA van DARQ

Nieuwe technologieën stimuleren veranderingen en bieden bedrijven ongekende kansen. Distributed ledger-technologie, artificial intelligence, extended reality en quantum computing (DARQ) zijn de nieuwe technologieën die bedrijven in staat stellen om complete sectoren opnieuw uit te vinden.

Trend 2. Kennis van je klant – Ontsluit unieke consumenten en unieke kansen

Technologie gedreven interacties verbreden de technische identiteit van iedere klant. Deze kennis, die continu in ontwikkeling is, is cruciaal om nieuwe generaties klanten te begrijpen en rijke, gepersonaliseerde en op ervaring gebaseerde relaties met ze op te bouwen in een post-digitaal tijdperk.

Trend 3. Mens+ Medewerker - Pas de werkplek aan of belemmer je medewerkers

Medewerkers ontwikkelen zich tot mens+: elke individu heeft zijn eigen vaardigheden en kennis, aangevuld met een set mogelijkheden die door technologie wordt aangejaagd. Het is aan bedrijven om hun technologiestrategieën, die aan de basis van de nieuwe generatie medewerkers staat, aan te passen. Dit is nodig om nieuwe manieren van werken in de post-digitale wereld te faciliteren.

Trend 4. Beveilig jou, beveilig mij - Bedrijven zijn geen slachtoffers; ze bepalen de richting

Hoewel ecosystemen afhankelijk zijn van onderlinge verbindingen, kunnen deze relaties bedrijven ook blootstellen aan risico’s. Leiders werken al samen met complete ecosystemen om de beste producten, diensten en ervaringen te leveren. Tegelijkertijd is het ook tijd om beveiliging daar een standaard onderdeel van te maken.

Trend 5. Momentmarkten – Voldoe aan klantwensen met de snelheid van nu

Technologie creëert een intense wereld van op maat gesneden en on-demand ervaringen. Dit zorgt ervoor dat bedrijven zichzelf opnieuw moeten uitvinden om alle kansen te signaleren en direct te benutten. Het is dus zaak om iedere kans als een individuele markt – een momentmarkt - te benaderen.

Technology Vision 2019: maak je klaar voor de post-digitale wereld

Op dit moment is de wereld nog niet zo ver dat alles meteen gerealiseerd wordt. Toch spelen post-digitale bedrijven al wel een ander spel. Degenen die nog in de afronding van de digitale transformatie zitten, zijn op zoek naar hun onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld door innovatieve service, meer efficiency of meer personalisatie te bieden. Je kan de concurrentie ook voorblijven door de manier waarop een markt functioneert te veranderen: on demand en op elk moment. Richt je niet op één markt, maar op meerdere ‘maatwerk markten’.

Deze nieuwe situatie is voor iedereen een flinke uitdaging. Door de combinatie van digitale kracht en de nieuwe mogelijkheden van de post-digitale wereld, zijn de verwachtingen van klanten, medewerkers en de samenleving hooggespannen. Gelukkig zijn er enorme kansen om die verwachtingen op elk moment en in elke werkelijkheid waar te maken. Ben je klaar voor de volgende stap?