Babiche Veenendaal, Senior Director of Legal Services bij Accenture over haar rol als sponsor van het partnership tussen Accenture en Plan Nederland.

“Uiteindelijk moeten meisjes overal ter wereld dezelfde kansen en mogelijkheden hebben. Dat is zowel op Wereldmeisjesdag de boodschap, maar ook alle andere dagen.”
Image: Accenture steunt Wereldmeisjesdag, een initiatief van Plan Nederland“Mijn vader vertelde me dat ik alles kon worden wat ik maar wilde. De wereld was mijn speeltuin: als ik mijn zinnen erop zou zetten, kon ik de nieuwe Barack Obama worden. Kijk naar de wereld vandaag: het zou zomaar kunnen dat niet ik, maar Hillary Clinton de nieuwe Barack Obama wordt (red. op moment van publicatie was Hillary Clinton nog in de race om het presidentschap). En toch voorspelde vorige week een Amerikaanse socioloog dat haar verkiezing twee gevolgen zou kunnen hebben: naast een enorme boost voor de emancipatie en mogelijkheden voor vrouwenposities, voorspelt hij ook een fikse toename in seksisme en vrouwenhaat. Verschil tussen mannen en vrouwen is echt niet alleen iets van ontwikkelingslanden; in het Westen zijn er ook nog meer dan genoeg serieuze uitdagingen.

Voordat ik sponsor van de partnership tussen Accenture en Plan Nederland werd, was ik me eerlijk gezegd niet zo bewust van het feit dat de verschillen tussen mannen en vrouwen nog zo duidelijk aanwezig zijn. En al helemaal niet van het feit dat er nog zoveel meisjes en vrouwen in de wereld zijn die te maken hebben met zulke extreme achterstanden. Ik vind het mooi dat je vanuit het bedrijfsleven met relatief kleine, gemakkelijke oplossingen een groot verschil kan maken in het leven van anderen. Het feit dat ik daar een bijdrage aan kan leveren, vind ik een van de mooiste en meest dankbare dingen die er is. Niet iedereen heeft het geluk op te groeien zoals wij.”

Wereldmeisjesdag: 11 oktober

Skills to succeed zijn cruciaal. Welke vaardigheden hebben meisjes nodig om een goede baan te krijgen of een eigen bedrijf te starten? Hoe kunnen we de digital divide overbruggen? Het verschil in digitale mogelijkheden tussen meisjes in Nederland en meisjes in Afrika is nog altijd levensgroot: die kloof moet in de toekomst verdwijnen. Uiteindelijk moeten meisjes overal ter wereld, zowel in de fysieke als in de digitale wereld, dezelfde kansen en mogelijkheden hebben. Dat is op Wereldmeisjesdag een belangrijke boodschap, maar ook op alle andere dagen.”

“Hulp bieden aan ontwikkelingslanden gebeurt allang niet meer alleen met geld. Accenture heeft de technologische middelen in huis – of kunnen ze ontwikkelen – om zogeheten building blocks te bieden. Met deze building blocks kunnen we bijvoorbeeld meisjes uit Indiase sloppenwijken begeleiden op weg naar hun eerste baan: letterlijk en figuurlijk. Niet alleen door kleren voor ze te kopen en ze tips te geven voor sollicitatiegesprekken, maar ook door busjes te regelen die tussen de sloppenwijken en de bedrijven rijden. Want, daar kwamen we na onderzoek achter, het gebrek aan veiligheid bleek de grootste reden waarom vaders hun dochters liever thuis hielden. Nu rijden er dagelijks busjes die de meisjes thuis ophalen en naar hun werk brengen – en weer terug. Een simpele oplossing met een enorme impact. Geweldig.”

Corporate citizenship was ‘in’

“De wil om ‘iets goeds’ te doen zat er bij mij al vroeg in. Nadat ik als jong meisje door een epileptische aandoening zes maanden in het ziekenhuis kwam te liggen, richtte ik op 22-jarige leeftijd een stichting op – Apenstaart – bedoeld om het contact tussen langdurig zieke kinderen in het ziekenhuis met hun klas te behouden. Later verwaterde dat ideologische enigszins, deels doordat je er geen tijd voor hebt, deels doordat je er geen tijd voor maakt. Op een gegeven moment – ik werkte inmiddels een paar jaar voor Accenture – was het heel erg ‘in’ om je met corporate citizenship bezig te houden. Iedereen om me heen zette zich in voor een maatschappelijk doel, en ik vond het apart dat ik dat niet deed. Terwijl het bij een bedrijf als Accenture juist zo gemakkelijk gemaakt wordt een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Toen vier jaar geleden de kans voorbij kwam om de rol bij Plan op me te nemen, zei ik meteen ‘ja’. Ik heb geen seconde spijt gehad: het heeft mijn mindset behoorlijk veranderd en mijn blikveld enorm verbreed.”

‘Over tien jaar is elk kind ter wereld geregistreerd’

“Eén van de dingen die mij kenmerken is mijn gewoonte om ‘groot’ te denken. Dat doe ik zowel voor Accenture, als in mijn werk voor Plan. Een van de zaken waar op dit moment ons vizier op gericht is, is digital birth registration. Wist je dat er vandaag de dag wereldwijd 250 miljoen kinderen – jongens én meisjes – rondlopen die niet geregistreerd zijn? Met andere woorden: kinderen waarvan geen geboorteregister bestaat. Die kinderen bestaan in feite dus ook niet, met alle gevolgen van dien. Een kind dat niet bestaat heeft geen recht op onderwijs of gezondheidszorg, en kan later geen bankrekening openen, huis kopen of eigendom verwerven. Ook hier geldt dat de inzet van technologische middelen het verschil kan maken, en dat is dus precies waar we volop mee bezig zijn. Zo hebben we recent in Congo een bepaald gebied met internet ontsloten, waardoor ouders registratie nu ook digitaal kunnen doen. Het is mooi dat het juist de technologie is die het dichtst bij het Accenture-hart ligt, waarmee zoveel bereikt kan worden. Als we het dan toch over groot denken en concrete doelstellingen hebben: over tien jaar moet dit probleem volgens mij echt opgelost kunnen zijn en het fenomeen niet-geregistreerde kinderen tot het verleden behoren.”

"Een kind dat niet bestaat heeft geen recht op onderwijs of gezondheidszorg, en kan later geen bankrekening openen, huis kopen of eigendom verwerven."

Win-win situatie

“De samenwerking tussen Accenture en Plan Nederland is een win-win situatie. Niet alleen de projecten van Plan varen wel bij onze samenwerking, maar ook voor medewerkers van Accenture is het belangrijk hun maatschappelijke betrokkenheid te uiten. Ik zeg eerlijk: als ik vier jaar geleden niet de kans gekregen had dit te kunnen doen, dan weet ik niet of ik nu nog bij Accenture zou werken. Dat geldt bij uitstek ook voor de typische hedendaagse millennials: jonge mensen willen anno nu alleen bij bedrijven werken die ook een maatschappelijke rol spelen. In die zin zijn partnerships zoals die met Plan en andere NGOs ook in de war for talent belangrijk: het maakt Accenture een integere, maar ook aantrekkelijke werkgever.”

Image: Babiche Veenendaal over het belang van een corporate citizenship-programma

'You can’t be what you can’t see'

“Hoe langer ik betrokken ben bij Plan, hoe meer ik me bewust ben van de verschillen, en daarmee ook van de problemen die er nog altijd zijn. Niet alleen in Afrika, Zuid-Amerika en India, maar ook in de westerse wereld. Als ik deze Wereldmeisjesdag één boodschap zou kunnen overbrengen, is het mensen te vragen zich elke dag bewust te zijn van iets wat hij of zij ziet, leest of meemaakt, waar een verschil tussen mannen en vrouwen naar voren komt. En vooral: dat iedereen zich afvraagt hoe hij of zij op z’n eigen manier een bijdrage kan leveren aan het verkleinen of elimineren van die verschillen. Meisjes zelfvertrouwen geven zoals mijn vader deed, benadrukken dat ze even ver kunnen komen als jongens. Maar feit blijft: ‘You can’t be what you can’t see’. Zolang Hillary nog geen president is, zien waarschijnlijk nog niet veel meisjes dat als reële mogelijkheid. Er zijn nog veel rollen te vervullen voor én door vrouwelijke voorbeeldfuncties. Waar de oplossingen in ontwikkelingslanden heel concreet zijn, zijn ze in ons deel van de wereld niet minder belangrijk.”

‘Omdat ze een meisje is’

“Vraag aan een jongen in Afrika waarom hij wél naar school gaat, en waarom zijn zusje water haalt om het huis schoon te maken. ‘Because she’s a girl,’ zegt hij dan. Ik ben dat ook. En bovendien een heel gepassioneerde en emotionele. Alleen al daarom ben ik dankbaar dat ik namens Accenture en Plan Nederland dit werk mag doen. Ik weet zeker dat wij samen met de komende, nieuwe generaties een verschil gaan maken.”